Influencerzy kontra UOKiK. To koniec kryptoreklamy na Instagramie?

2021-12-01 16:01 mm
Instagram
Autor: LIONEL BONAVENTURE/AFP/East News

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zabrał się za promowanie produktów przez polskich influencerów! Na celowniku UOKiK znalazło się kilkoro bardzo znanych twórców. Prezes urzędu zapowiada, że to dopiero początek postępowania w sprawie kryptoreklamy na profilach gwiazd internetu! Czym podpadli influencerzy i o których dokładnie twórców chodzi?

O sprawie pisze m.in. serwis Wirtualne Media, z którego dowiadujemy się, że UOKiK zainteresował się internetową działalnością takich influencerów jak Julia Kuczyńska, Marlena Sojka czy Marcin Dubiel.

Urząd bada, czy polskie gwiazdy internetu działają zgodnie z prawem promując na swoich profilach różne produkty. Chodzi o brak oznaczeń materiałów sponsorowanych. Urzędnicy poprosili inflluencerów o wyjaśnienia, jednak w kilku przypadkach nie doczekali się odpowiedzi!

Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów

- pisze UOKiK w specjalnym komunikacie.

Ogromne kary dla polskich influencerów?

Okazuje się jednak, że brak reakcji na pytania urzędu to kiepska strategia, która może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji finansowych.

W toku postępowania wyjaśniającego dotyczącego kryptoreklamy część osób nie udzieliła odpowiedzi na zadane pytania lub nie odebrała korespondencji w związku z czym zostały wszczęte postępowania. Zgodnie z prawem, mogą one zakończyć się wydaniem decyzji i nałożeniem kary za brak współpracy z Prezesem UOKIK do 50 mln euro

- wyjaśnia cytowane przez wirtualnemedia.pl biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ile zarabiają polskie gwiazdy na Instagramie?

Zarobki polskich gwiazd w sieci od dawna budzą wielkie emocje. Oczywiście stawki, jakie zgarniają polscy twórcy, nawet nie zbliżają się do kwot zarabianych przez amerykańskich celebrytów, ale dla przeciętnego fana i tak mogą być to szokujące liczby.

Dokładne kwoty za pojedyncze publikacje są oczywiście objęte tajemnicą, ale jeśli wierzyć w przecieki, jakie przedostają się do mediów, znani polscy instagramerzy wyceniają się naprawdę wysoko. Kwoty, jakie marki płacą im za posty to od kilkunastu do nawet 100 tys. złotych!

Sara James przed Eurowizją Junior w ESKA Live! [KONCERT]
NAJNOWSZE