Spis treści
Pierwszy tytuł w cyklu, „Rzym, miasto otwarte” (1945) to film-symbol, uznawany za moment narodzin nowoczesnego kina i za jedno z najważniejszych dzieł światowej kinematografii. Inne filmy prezentowane w ramach cyklu to kolejne dwie części tej wojennej trylogii: „Paisà” i „Niemcy - rok zerowy” oraz „Miłość” , dyptyk o niespełnionym uczuciu. Od 1 listopada dostępna będzie także „Podróż do Włoch”, produkcja opowiadająca o znudzonym sobą małżeństwie z hipnotyzującą Ingrid Bergman w jednej z głównych ról.
RZECZYWISTOŚĆ WOJNY I ODWAGA CODZIENNOŚCI
„Rzym, miasto otwarte” to dramat wojenny ukazujący losy włoskiego ruchu oporu walczącego z Nazistami, a jednym z jego głównych bohaterów jest „wieczne miasto”. W centrum opowieści znajduje się Giorgio Manfredi – przywódca podziemia poszukiwany przez Niemców oraz Pina, kobieta, która w tragicznych okolicznościach płaci najwyższą cenę za swoją odwagę. Zrealizowany w konwencji paradokumentalnej film, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes i nominowany do Oscara za scenariusz, zapisał się w historii kina jako manifest sprzeciwu wobec wojny i totalitaryzmu.
AUTENTYCZNOŚĆ I MORALNA PRAWDA OBRAZU
Rossellini, wykorzystując naturalne światło, prawdziwe plenery i amatorskich aktorów, stworzył dzieło niezwykle szczere, pełne emocji i moralnej prawdy. W roli Piny wystąpiła Anna Magnani, której kreacja przyniosła jej międzynarodowe uznanie i otworzyła drogę do światowej kariery. „Rzym, miasto otwarte” to uniwersalna opowieść o ludzkiej solidarności, odwadze i nadziei w czasach, gdy człowieczeństwo wystawione jest na najcięższą próbę.
TRYLOGIA WOJENNA I POCZĄTEK NOWEJ EPOKI W KINIE
Dzieło to stanowi pierwszą część antyfaszystowskiej trylogii wojennej Rosselliniego, obok filmów „Paisà” (1946) i „Niemcy - rok zerowy” (1948). Cykl ten zapoczątkował nową estetykę filmową, której wpływ sięgnął daleko poza granice Włoch, inspirował twórców francuskiej nowej fali, a jego echa można odnaleźć w twórczości takich reżyserów jak Martin Scorsese, Jean-Luc Godard czy François Truffaut.
ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ ROBERTA ROSSELLINIEGO
Roberto Rossellini (1906–1977), urodzony w Rzymie, był jednym z pionierów powojennego kina realistycznego. Swoją karierę rozpoczął od filmów dokumentalnych, jednak to właśnie „Rzym, miasto otwarte” uczyniło go symbolem artystycznej i moralnej odnowy włoskiego kina. Reżyser konsekwentnie starał się ukazywać prawdę o ludzkim losie, rezygnując z efektowności na rzecz autentyczności i refleksji. W późniejszych latach stworzył szereg filmów historycznych i biograficznych, w tym „Generała della Rovere” (nagrodzonego Złotym Lwem w Wenecji) oraz cykl poświęcony wielkim myślicielom, takim jak Sokrates czy Kartezjusz.
BURZLIWY ROMANS I ARTYSTYCZNE PARTNERSTWO Z INGRID BERGMAN
W życiu prywatnym Rossellini zasłynął także z burzliwego romansu i małżeństwa z hollywoodzką gwiazdą Ingrid Bergman. Ich artystyczna współpraca zaowocowała powstaniem filmów, które przeszły do historii kina, m.in. „Stromboli, ziemia Boga” (1950), „Europa ’51” (1952) i „Podróż do Włoch” (1953). Choć ich związek wywołał skandal obyczajowy, wspólna twórczość stała się jednym z najciekawszych przykładów dialogu między europejskim, a amerykańskim kinem.
KINO, KTÓRE UCZY CZŁOWIECZEŃSTWA
Wraz z premierą filmu „Rzym, miasta otwarte” ARTE.tv rozpoczyna cykl, który przypomni najważniejsze dzieła Rosselliniego - obrazy, które odmieniły język i oblicze kina, a także pozwoliły spojrzeć na świat z perspektywy zwykłych ludzi, ich uczuć, lęków i marzeń. Pod koniec października będę dostępne kolejne tytuły:
- „Stromboli, ziemia Boga”
- „Strach”
- „The Machine that kills bad people”
- „Włochy: Rok Pierwszy”
Twórczość Rosselliniego to świadectwo epoki i głos sprzeciwu wobec przemocy, kłamstwa i obojętności. To kino, które nadal porusza i inspiruje – przypominając, że prawdziwe piękno filmu tkwi w jego człowieczeństwie.