Ciekawe samoloty w KTW w 2022 roku

i

Autor: Piotr Adamczyk, PR Manager KTW

Turystyka

Koniec taniego latania? Ceny biletów idą wciąż do góry. Znamy powód

Mamy złą wiadomość dla fanów taniego latania. Fani oszczędnego podróżowania samolotem niebawem będą musieli mocniej się wysilać, aby taki bilet kupić. A wszystko przez inflację. Bowiem to ona wpływa na ceny biletów lotniczych. O tanim lataniu będzie można niebawem wręcz tylko marzyć. Co na ten temat uważają eksperci? Czy będą tanie loty w 2024 r.?

Wakacje 2024 r. Tanie loty na wakacje 2024 r.

Wszechobecna inflacja i coraz wyższe koszty życia, sprawiają, że coraz częściej pada pytanie o spędzanie urlopu, wakacji i weekendu na wycieczkach. Kierunków może być wiele, jednak to czy tam się wybierzemy kierowane jest także cenami biletów lotniczych. Tanich biletów lotniczych na wakacje 2024 może być o wiele mniej niż w latach poprzednich. Jednak nie znikną one całkowicie.

Szczerze mówiąc, nie widzę, by następowała jakaś fundamentalna zmiana. W naszym interesie jest stymulować rynek, a możemy to robić dzięki niskim taryfom. I nie sądzę, by to podejście się zmieniło. Faktem jest, że tanich biletów może być w sprzedaży mniej, ale nie znikną - powiedział dla money.pl Jozsef Varadi, CEO linii lotniczych Wizz Air.

Tanie bilety lotnicze. Co dalej z tanim lataniem?

Po pandemii wiele czynników wpływających na branżę turystyczną się zmieniło. Według danych eSky Grup podanych dla portalu money.pl obecnie dostępność najtańszych biletów lotniczych jest niższa niż w ubiegłym roku. Dla przykładu w pierwszej połowie maja 2023 r. z budżetem 100 zł w dwie strony z Polski można wybrać się do m.in. Szwecji czy Norwegii. Jeśli możemy przeznaczyć więcej niż 100 zł, kierunków pojawia się więcej jak np. Austria.

Tu polecisz najtaniej z Polski. 10 najtańszych kierunków z wylotem z Polski w pierwszej połowie maja

Według danych z 25.04.2023 zebranych przez eSky Group oto 10 najtańszych kierunków z wylotem z Polski w połowie maja 2023. Jednak nie spodziewajmy się kierunków do ciepłych krajów. Ceny biletów wahają się od niecałych 100 zł do ok. 125 zł. Tutaj możesz tanio polecieć:

  • Gdańsk - Oslo
  • Gdańsk - Goteborg
  • Gdańsk - Stavanger
  • Warszawa - Oslo
  • Gdańsk - Sztokholm
  • Kraków - Oslo
  • Bydgoszcz - Londyn
  • Wrocław - Londyn
  • Wrocław - Billund
  • Warszawa - Wiedeń
Lądowanie pierwszego samolotu w Radomiu

Ceny biletów lotniczych idą w górę szybciej niż inflacja

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA wylicza, że średnia cena biletu lotniczego powróciła do poziomu sprzed pandemii już w maju 2022 r. Wówczas wskaźnik CPI był o 15 proc. wyższy niż trzy lata wcześniej, a ceny paliwa lotniczego aż o 92 proc. wyższe - czytamy dalej w materiale money.pl. Powodem wysokiej ceny paliwa lotniczego, jest wybuch wojny na Ukrainie. W czerwcu 2022 r. baryłka paliwa lotniczego kosztowała 172 dolarów, i tym samym osiągnęła rekordowy poziom.

Jest jednak światełko w tunelu dla wysokich cen biletów lotniczych.

Wszystko może się zmienić bliżej okresu wakacyjnego, bo dopiero wtedy linie lotnicze zweryfikują, czy powrót do cen sprzed pandemii nie wpłynie negatywnie na popyt – dodaje dla money.pl Deniz Rymkiewicz z eSky Group.pl.

Droższe ceny biletów lotniczych. Powód droższych biletów na samolot

To jednak nie koniec powodów wysokich cen biletów. Pandemia, inflacja i wysokie ceny paliwa lotniczego to tylko kilka czynników. Do innych zalicza się także wysokie koszty pracy, braki kadrowe w liniach lotniczych (w tym na lotniskach), opóźnienia w produkcji samolotów, a także unijne wymogi związane z ochroną klimatu "Fit for 55". Co to jest "Fit for 55", jest to zestaw wniosków ustawodawczych mających zmienić i uaktualnić unijne przepisy. Dla lotnictwa oznacza to, że stopniowo zostaną wycofane darmowe uprawnienia do emisji CO2. Sektor lotnictwa będzie czekać rewolucja. Obecnie lotnictwo odpowiada za ok. 4,5 proc. całkowitej emisji CO2 w UE. W kolejnych latach są więc zapowiadane zmiany dotyczące domieszki paliw zrównoważonych. Według planów w 2050 r. udział paliw zrównoważonych wyniesie min. 63 proc., z czego min. 28 proc. będą stanowić paliwa syntetyczne. Wiąże się to z wyższymi opłatami za emisję CO2 czy także z opodatkowaniem paliwa lotniczego. Pasażerowie możliwe, że mogą zostać w przyszłości obciążeni tymi kosztami poprzez wyższe ceny biletów lotniczych.

Sonda
Czy leciałaś/eś kiedykolwiek samolotem?