lotnisko

i

Autor: pexels To koniec tanich biletów? Będzie "podatek od latania"

podróże

To koniec tanich biletów lotniczych? Będzie "podatek od latania"

2023-05-02 10:40

Będzie "podatek od latania"? Czy to oznacza koniec tanich biletów lotniczych? Wiele na to wskazuje. Wszystko przez zatwierdzony przez Unię Europejską pakiet "Fit for 55". O co w nim chodzi? Jak wpłynie on na ceny biletów lotniczych?

Spis treści

  1. Pakiet "Fit for 55" zatwierdzony przez Unię Europejską. Czym jest?
  2. Będzie "podatek od latania"?
  3. Szukacie pomysłu na wycieczkę? Odwiedźcie Podziemną Trasę Górniczą w Wieliczce. Zobaczcie, jak prezentuje się na zdjęciach
  4. To koniec tanich biletów lotniczych?

Pakiet "Fit for 55" zatwierdzony przez Unię Europejską. Czym jest?

Parlament Europejski przyjął we wtorek w pierwszym czytaniu kluczowe dyrektywy i rozporządzenia z pakietu "Fit for 55", które są konkretnymi aktami prawnymi ukierunkowanymi na ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.) i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Reforma systemu handlu emisjami została przyjęta stosunkiem głosów 413 do 167 (57 posłów wstrzymało się od głosu). Sektory już objęte systemem mają do 2030 roku obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w roku 2005. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026–2034. Ponadto, powstanie odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 roku (lub w 2028 roku, jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie).

Będzie "podatek od latania"?

Parlament po raz pierwszy głosował także za włączeniem do ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora żeglugi morskiej (500 głosów za, 131 przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu). Europosłowie zgodzili się także na przegląd ETS w odniesieniu do lotnictwa (463 głosów za, 117 przeciw, 64 posłów wstrzymało się od głosu). Otwiera to drogę do zniesienia bezpłatnych uprawnień do emisji w tym sektorze do 2026 roku.

Kolejna regulacja przyjęta stosunkiem głosów 487 do 81 (75 posłów wstrzymało się od głosu) dotyczy przepisów o nowym unijnym mechanizmie dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).

Ma on zachęcić państwa spoza Unii, by podwyższyły ambicje klimatyczne. Dzięki niemu będzie można też zapobiegać podważaniu unijnych i światowych działań klimatycznych, co ma miejsce, gdy produkcję przenosi się z Unii do krajów o mniej restrykcyjnych przepisach klimatycznych - czytamy w komunikacie opublikowanym przez PE.

Szukacie pomysłu na wycieczkę? Odwiedźcie Podziemną Trasę Górniczą w Wieliczce. Zobaczcie, jak prezentuje się na zdjęciach

To koniec tanich biletów lotniczych?

Jak na przeciętnego Kowalskiego wpłynie zatwierdzenie przez Unię Europejską pakietu "Fit for 55"? Czy to koniec m.in. tanich lotów? Już pojawiają się głosy, że nowe rozporządzenie Unii Europejskie wpłynie na każdego obywatela UE. W tym także tych, którzy często podróżują samolotami. W tej kwestii wypowiedział się m.in. Władysław Kosiniak-Kamysz. Jak zaznaczył, "podatek jest po to, by zmusić ludzi, by mniej latali i bardziej dbali o planetę (...)".

Efekt będzie taki, że loty będą droższe, czyli latać będą mogli tylko najbogatsi, których zawsze będzie stać na bilet. Tak samo jak z samochodami - można będzie kupić tylko elektryczne, to znaczy, że latać na wakacje i jeździć samochodem będą mogli tylko ci z grubymi portfelami - powiedział Kosiniak-Kamysz cytowany przez portal wgospodarce.pl.

Tradycyjne Święto Rękawki w Krakowie
Listen on Spreaker.