Mięso w koszykach zakupowych prawie trzy razy w tygodniu
Mięso nadal króluje wśród zakupów spożywczych Polaków. Jak wynika z danych YouGov przytoczonych przez „Rzeczpospolitą”, w 2025 roku ponad 99,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce kupowało produkty mięsne. Mimo intensywnej promocji i rosnącej popularności diet roślinnych, zmiana nawyków żywieniowych Polaków nie nastąpiła – zauważa dziennik.
Jak informuje dziennik, powołując się na dane YouGov, w okresie od stycznia do końca sierpnia 2025 roku przeciętne polskie gospodarstwo domowe sięgało po produkty mięsne ponad 102 razy, czyli średnio niemal trzy razy w tygodniu. W tym czasie każde z nich kupiło około 125 kilogramów mięsa i wędlin, wydając na nie ponad 2,7 tysiąca złotych. Łącznie Polacy przeznaczyli na tę kategorię produktów blisko 38 miliardów złotych w ciągu ośmiu miesięcy roku.
Wędliny wciąż najpopularniejsze, ale drób drożeje
Najczęściej wybierane są wędliny i drób, choć to właśnie mięso drobiowe odnotowało największy spadek sprzedaży.
– Może to być związane ze zmianą średnich cen. Mięso drobiowe zdrożało o ponad 10 proc. rok do roku, co było wzrostem zdecydowanie wyższym, niż wynosił wskaźnik inflacji, podczas gdy wędliny zdrożały o nieco ponad 4 proc. – tłumaczy menedżer w YouGov Grzegorz Mech.
Sprzedaż mięsa znów rośnie, a rynek roślinnych alternatyw się stabilizuje
Dziennik podkreśla, że w 2024 r., po sześciu latach spadku, sprzedaż mięsa wzrosła. Jak dodaje, wygląda na to, że obecny rok będzie podobny. Jeśli chodzi o roślinne zamienniki mięsa, należy raczej mówić o pewnej stabilizacji - wskazuje Mech.
Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP