Zmiana przepisów: mniej hałasu przy torach
Mieszkańcy wielu miejscowości w Polsce mogą odetchnąć z ulgą. 20 maja weszły w życie przepisy nowelizujące rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Kluczowa zmiana? Maszyniści nie muszą już obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją świetlną i dźwiękową.
Nowe przepisy są odpowiedzią na liczne skargi i postulaty mieszkańców terenów sąsiadujących z liniami kolejowymi. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, sygnał dźwiękowy stosowany był często kilkadziesiąt razy dziennie na jednym odcinku – co w znacznym stopniu obniżało komfort życia.
Od 139 sygnałów do 9 – tylko na jednej trasie
Dla zobrazowania skali zmian, resort podaje przykład trasy kolejowej Warszawa–Poznań–granica zachodnia. Obecnie liczba obowiązkowych sygnałów dźwiękowych zostanie tam ograniczona z aż 139 do zaledwie 9. Tak znaczące ograniczenie hałasu wpłynie na życie tysięcy osób mieszkających w pobliżu torów.
Obowiązek podawania sygnału Rp1 pozostaje jedynie przy przejazdach i przejściach niezabezpieczonych, gdzie brak jest sygnalizacji i rogatek.
Zmiany także dla kolejarzy
Nowelizacja nie ogranicza się jednak wyłącznie do kwestii akustycznych. Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury, nowe przepisy poprawią także przepustowość linii i bocznic, co będzie miało znaczenie również w sytuacjach awaryjnych. Przewoźnicy kolejowi zyskają dzięki temu większą elastyczność i sprawność operacyjną.
Nowe tablice hamowania – dopiero od grudnia
Choć większość nowych przepisów weszła w życie 20 maja, jedna ze zmian – dotycząca nowych tablic hamowania – zacznie obowiązywać dopiero od 14 grudnia 2025 r., wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026.
Zarządcy infrastruktury kolejowej zostali zobowiązani do wprowadzenia wymaganych zmian w terminie 14 dni od wejścia nowelizacji w życie.
Oprac. Jakub Mazurkiewicz, źródło:PAP.