Tylko w 2021 roku przeciętny mieszkaniec wspólnoty wytworzył 189 kilogramów odpadów opakowaniowych, a ich łączna ilość w Europie przekroczyła 84 miliony ton. Choć już 64% z nich trafia do recyklingu, to rosnąca masa odpadów pokazuje, że potrzebne są realne zmiany, zarówno po stronie producentów, jak i konsumentów.
Żabka od kilku lat wdraża strategię ograniczania zużycia plastiku pierwotnego. Efekty działań sieci w jego zmniejszeniu w marce własnej widać już dziś. W 2024 roku największy udział na jego ograniczenie w plastikowych opakowaniach miały: Dobra Karma: 144 tony surowca z recyklingu, Wycisk: 128 ton oraz Foodini: 92 tony. Co więcej, aż 99,4% butelek marek własnych Żabka Polska powstaje dziś w całości z materiałów pochodzących z recyklingu. Sieć zadeklarowała, że do 2026 roku zmniejszy udział plastiku pierwotnego w masie opakowań marek własnych i zapewni recykling i ponowne wykorzystanie takiej ilości tworzyw sztucznych, jaką wprowadza na rynek.
Zobacz też: Pełna warzyw "Porcja DobreGO!” od Żabki. To świetna opcja dla zabieganych i nie tylko!
W Żabce projektujemy opakowania tak, aby dawały drugie życie materiałom i łatwo nadawały się do recyklingu. Zmniejszamy ich masę, upraszczamy konstrukcję, rezygnujemy z dodatków utrudniających recykling oraz znakujemy odpowiednimi piktogramami, by ułatwić klientowi sortowanie. Dzięki temu łatwiej je segregować i ponownie wykorzystać, a tym samym minimalizować zużycie surowców nieodnawialnych oraz zmniejszać ilości odpadów w środowisku. Efekty już widać, tylko w ramach pilotażu systemu kaucyjnego w 2024 roku, zebraliśmy ponad 18 milionów sztuk opakowań po napojach, a nasi franczyzobiorcy aktywnie odzyskują i kartony, i folie w programie „Naturalnie Razem” – powiedziała Joanna Kasowska, Quality Standards & Climate Protection Director.
Co ważne, proekologiczne podejście Żabka łączy z promocją zdrowych nawyków żywieniowych, oferując produkty z linii „Porcja DobreGO!”. To gotowe, zbilansowane i smaczne posiłki, będące szybkim rozwiązaniem na każdą porę dnia. W ofercie znajdują się zarówno lubiane klasyki, jak i bardziej egzotyczne smaki inspirowane różnymi kuchniami świata. Produkty powstają we współpracy z dietetykami oraz ekspertami z zakresu żywienia, tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby żywieniowe konsumentów. Specjalne oznaczenia na produktach marek własnych, takich jak Szamamm, HAPS!, Dobra Karma czy Tomcio Paluch, ułatwiają dokonywanie świadomych wyborów, także z myślą o planecie.