Afera z prowadzeniem grupy urzędu miejskiego w TG

i

Autor: RoweroweTG/ UM w TG

Tarnowskie Góry

Śląskie. Afera z prowadzeniem grupy "RoweroweTG". Magistrat miał wydać blisko 100 tysięcy złotych

Kilka dni temu na jednej z tarnogórskich grup lokalny społecznik nagłośnił dane dotyczące zarządzania środkami finansowymi przez Urząd Miejski w Tarnowskich Górach. Jak wynika z BIP-u magistrat na administrowanie i inne działania promocyjne miał przeznaczyć blisko 100 tysięcy złotych. Grupa po ponad roku ma niecałe 4 tysiące członków.

Tarnogórski magistrat wydał 100 tys. zł na prowadzenie grupy?

Lokalny społecznik, Sebastian Korpak kilka dni temu nagłośnił sprawę dotyczącą nieprawidłowego zarządzania budżetem przez Urząd Miejski w Tarnowskich Górach. Jak wynika z danych zawartych w Biuletynie Informacji Publicznej, urząd przeznaczył sumie 99 tysięcy złotych na założenie i administrowanie grupą "RoweroweTG" oraz publikowane tam materiałów. 

Z danych zawartych w BIP-ie wynika, że pierwsza umowa z firmą Wnuk Consulting Bartłomiej Wnuk, z grudnia 2022 roku, dotyczyła założenia grupy społecznościowej "RoweroweTG" na Facebooku i opiewała na ponad 12 tys. zł. Kolejne dotyczyły administrowania grupą RoweroweTG w 2023 roku (umowa za okres 15.02-23.12) na ponad 65 tys. zł i w 2024 roku (umowa na okres 25.01-30.04) na ponad 21 tys. zł.

Magistrat w ten sposób chciał wypromować powstające na terenie miasta ścieżki rowerowe oraz zachęcić mieszkańców do korzystania z nich. Jednak grupa "RoweroweTG" po nieco ponad roku od założenia ma 3,8 tysiąca członków, czyli zdecydowanie mniej niż inne popularne grupy poruszające tematy miejskie.

Oto kilka zdjęć nowo wybudowanych ścieżek rowerowych w Tarnowskich Górach:

Tarnogórski magistrat komentuje aferę ws. grupy "RoweroweTG"

Warto podkreślić, że umowy zawarte między urzędem a firmą WNUK Consulting nie dotyczyły wyłącznie samego stworzenia grupy i administrowania nią. Wydatki przeznaczono również na m.in. stworzenie kilkudziesięciu filmików promocyjnych, wyprodukowanie plakatów i ulotek promujących akcję „Rowerzyści są wszędzie” oraz pracowania koncepcji oficjalnego otwarcia nowych dróg rowerowych.

Jak podaje portal Gwarek.pl, opierając się na informacjach przekazanych przecz rzeczniczkę magistratu Ewę Kulisz, firma przygotowała szczegółowe sprawozdania z realizacji umów, pokazujące m.in. zasięgi postów, liczbę osób dołączających do grupy "RoweroweTG". 

Wszystkie te rzeczy są wpisane jako przedmiot umowy. System rejestru umów na BIP pozwala na krótki wpis w rubryce, czego dotyczy umowa, stąd znalazła się tam tylko informacja o administrowaniu grupą – przekazuje portalowi Gwarek Ewa Kulisz. – W rejestrze umów każdy może szybko sprawdzić, na co wydawane są publiczne pieniądze. O konkrety, które go interesują – zgodnie z prawem – też może zapytać każdy. Oczywiście, oficjalnie, a nie na Facebooku – dodaje.

Jak wydać 100 tysięcy złotych?

Na co konkretnie zostało przeznaczonych prawie 100 tysięcy złotych? W zakres umowy z 2022 roku, która opiewała na 12 tys. zł, wchodził poniższy zakres obowiązków:

  • stworzenie grupę na Facebooku „Rowerowe TG”,
  • administrowanie tą grupą,
  • przeprowadzenie na Facebooku płatnej kampanię reklamową niektórych postów z „Rowerowego TG”,
  • stworzenie 25 filmów promocyjnych o budowie dróg rowerowych w naszym mieście (do publikacji na Instagramie, TikToku),
  • wyprodukowanie plakatów, ulotek promujących akcję „Rowerzyści są wszędzie” i ich dystrybucja.

Z kolei w zakres drugiej umowy zawartej na okres między 15 lutym a 23 grudniem 2023 r., opiewającej na ponad 65 tysięcy zł, wchodził poniższy zakres obowiązków:

  • administrowanie grupą „Rowerowe TG”,
  • realizowanie płatnej kampanii reklamowej na Facebooku promującej rower jako środek transportu w Tarnowskich Górach,
  • Produkcja materiałów wideo o budowie nowych dróg rowerowych oraz korzystaniu z tych dróg,
  • Wykonanie zdjęć z budowy nowych dróg rowerowych oraz korzystania z nich,
  • Opracowanie koncepcji oficjalnego otwarcia nowych dróg rowerowych, razem z zaproponowaniem gadżetów promujących nowe drogi rowerowe,
  • Przygotowanie plakatów, ulotek, materiałów do mediów społecznościowych, na stronę, outdoor, reklamę prasową w kampanii promującej nowe drogi rowerowe, rollupów, plakatów i ulotek o akcji zwiększającej
  • Organizowanie briefingów prasowych, informacji na tematy rowerowe,
  • Organizowanie konkursu na rowerowego ambasadora na TikToku,
  • Stworzenie i koordynacja rowerowej gry miejskiej dla rodzin z dziećmi.

Natomiast w zakres obowiązującej umowy na kwotę ponad 21 tysięcy wchodzi zakres obowiązków:

  • Administrowanie grupą „Rowerowe TG”,
  • Realizowanie płatnej kampanii reklamowej na Facebooku promującej rower jako środek transportu w Tarnowskich Górach,
  • Produkowanie materiałów wideo o budowie nowych dróg rowerowych oraz korzystaniu z tych dróg,
  • Wykonywanie zdjęć z budowy nowych dróg rowerowych oraz korzystania z nich.