Podpisanie umowy ws. rewitalizacji linii nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała

i

Autor: Paweł Sowa/Wydział Prasowy UMBB

Beskidy

Koleją z Bielska-Białej do Cieszyna i Wisły. Podpisano umowę na rewitalizację linii nr 190

Co najmniej osiem par połączeń na dobę, cztery nowe przystanki i większa prędkość pociągów - tak w skrócie można opisać ogromną inwestycję kolejową w Beskidach. Samorządowcy podpisali umowę z spółką PKP PLK na rewitalizację linii kolejowej nr 190 na odcinku między Bielskiem-Białą a Skoczowem. Dzięki temu ze stolicy Podbeskidzia będzie można dotrzeć koleją do Wisły i Cieszyna.

Rewitalizacja linii nr 190 na odcinku Bielsko-Biała - Skoczów

28 września podpisano umowę dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej nr 190. Chodzi o odcinek między Skoczowem a Bielsko-Białą, który docelowo ma połączyć Śląsk Cieszyński z Krakowem (linia kolejowe nr 190 biegnie przez Cieszyn, Skoczów, Bielsko-Białą, Wadowice i Kraków).

Podczas podpisywania umowy stronę kolejową reprezentował Ireneusz Marchel, prezes spółki PKP PLK. Z kolei reprezentantem samorządowców został Jarosław Klimaszewski, prezydenta Bielska-Białej. Podpis złożył jako lider projektu Aglomeracji Beskidzkiej, deklarując jednocześnie 52,5 mln zł wkładu finansowego samorządów w realizację inwestycji.

Takie mamy czasy, że inwestycje rządowe muszą być wspierane przez samorządy. Dla nas to duży wysiłek, ale decydujemy się na niego, bo - patrząc na wydarzenia na świecie - mamy świadomość, że druga taka szansa może się już nie zdarzyć. Nie możemy się więc nie zaangażować, bo mieszkańcy i potomni by nam tego nie wybaczyli. Dla Aglomeracji Beskidzkiej, dla Bielska-Białej i dla wszystkich, którzy działają w naszym regionie, jest to wyraz odpowiedzialności społecznej za cały ten kawałek naszej lokalnej ojczyzny - mówił prezydent Bielska-Białej.

Rewitalizacja linii nr 190. Nowe przystanki i szybsze pociągi za 350 mln zł 

Projekt będzie realizowany w ramach programu Kolej+. Harmonogram zaproponowany przez spółkę kolejową zakłada, że już w przyszłym roku ruszą pracę projektowe. Powinny zakończyć się w 2026 roku, a wtedy zaczną się roboty budowalnej. Szacuje się, że inwestycja będzie gotowa w 2029 roku. Wartość zadania opiewa na 350 mln zł.

Rewitalizowany odcinek ma 22 km. Projekt zakłada wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, a do tego budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych. Na trasie powstanie 11 przystanków kolejowych, w tym cztery nowe:

  • Skoczów Bajerki II
  • Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł
  • Bielsko-Biała Stare Bielsko
  • Bielsko-Biała Listopadowa

Średnio pociąg w obrębie Bielska-Białej będzie zabierał pasażerów co 2 km. Docelowa prędkość pociągów na odcinkach prostych zostanie podniesiona do 100-120 km/h, a na łukach 60-70 km/h. Będzie to możliwe dzięki korekcie krzywych i łuków.

Linia kolejowa nr 190 na kluczowe znaczenie dla regionu 

Jak dowiemy się ze strony bielskiego urzędu, ostatnie pociągi kursowały linią nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała w 2009 roku. Później rozkłady jazdy całkowicie zlikwidowano.

Od lat lokalne samorządy działały w kierunku przywrócenia połączeń między miastami. Pod szyldem stowarzyszenia Aglomeracji Beskidzkiej porozumienie w tej sprawie zawarły Bielsko-Biała, powiat cieszyński, powiat bielski, gmina Jasienica, miasto Cieszyn, miasto Wisła, gmina Goleszów oraz miasto Ustroń.

"Samorządy wynegocjowały korzystne deklaracje marszałka województwa śląskiego dotyczące udziału w kosztach inwestycji oraz przyszłego uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę). Na podstawie uchwały wojewódzkiego Sejmiku Samorządowego województwo śląskie dołoży do realizacji inwestycji 50 procent samorządowego wkładu" - przeczytamy na stronie bielskiego magistratu.