Coraz więcej rodziców zastanawia się, kiedy jest odpowiedni moment, by dziecko otrzymało własne urządzenie z dostępem do internetu. Dane z najnowszego raportu #RegionyNEXERY2025 pt.: „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku” pokazują, że aż 56% z nich wskazuje na wiek między 9. a 12. rokiem życia. Dodatkowo, coraz więcej Polaków przesuwa tę granicę na czas po 12. roku życia – uważa tak 35% respondentów, a wynik ten jest wyższy o 7 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem.
Tymczasem dzieci coraz wcześniej stykają się z zagrożeniami online: już 50% przedstawicieli pokolenia Alpha zna przynajmniej jedną ofiarę internetowego oszustwa, a wśród uczniów powyżej czwartej klasy szkoły podstawowej odsetek ten rośnie do 59%2. Wyniki badania pokazują więc, że decyzje rodziców o wieku wprowadzenia dziecka do świata cyfrowego mają kluczowe znaczenie, a wczesna edukacja i rozmowy o bezpieczeństwie w sieci stają się coraz bardziej potrzebne.
W Fundacji KODO podkreślamy, że sama kontrola czasu przed ekranem czy proste zasady korzystania z urządzeń cyfrowych są niewystarczające. Dzieci naturalnie lubią testować granice i łamać reguły – dlatego kluczowe jest budowanie systemu wartości, który stanie się dla nich wewnętrznym punktem odniesienia - ważniejszym niż kodeks ekranowy zawieszony na lodówce. Jeśli nauczymy je krytycznego myślenia, refleksji nad treściami, uważności na manipulacje oraz świadomego korzystania z nowych technologii, zakazy i restrykcje staną się zbędne. To nie sztywne zasady, ale wartości, kompetencje i relacje rodzinne są najtrwalszym narzędziem ochrony dzieci w świecie cyfrowym - komentuje Agnieszka Kozień, Wiceprezes Fundacji KODO, Partner tegorocznej edycji raportu.
Świadomość zagrożeń online - ile wiedzą najmłodsi?
Choć młodzi użytkownicy internetu coraz lepiej rozumieją zagrożenia w sieci, ich wiedza nadal bywa niepełna. W ramach działań edukacyjnych Nexera przeprowadziła warsztaty dla dzieci i młodzieży, podczas których omawiane były różne zagrożenia w sieci. Badania pokazują, że aż 71% dzieci z generacji Alpha potrafi wymienić wszystkie lub większość zagrożeń omawianych podczas zajęć, a wśród starszych uczniów odsetek ten rośnie do 79%. Jednocześnie spora część uczestników (39% - 45%) nie była w stanie jednoznacznie ocenić swojej wiedzy, co sugeruje, że edukacja w tym zakresie powinna być systematyczna i dostosowana do wieku dziecka.
Od początku podkreślamy, że rola Nexery to nie tylko dostarczanie światłowodu. Szybki i dobry internet jest podstawą cyfrowego świata, ale równie ważne jest, aby korzystać z niego odpowiedzialnie i bezpiecznie. To szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, dla których sieć stała się miejscem nauki, rozrywki, kontaktów i inspiracji. Niestety, jest też przestrzenią, w której można natknąć się na poważne zagrożenia – od wyłudzeń danych, przez szkodliwe treści, po manipulacje i dezinformację – podkreśla Ewa Hendzel, Dyrektor Marketingu w Nexerze.
Raport #RegionyNEXERY2025
Raport #RegionyNEXERY2025 to cykliczna publikacja, którą od 2019 roku opracowuje Nexera, wiodący dostawca multi-światłowodu w Polsce. Analizuje ona wpływ internetu na życie mieszkańców Polski i regionów, w których firma rozwija sieć światłowodową. Tegoroczna, siódma edycja badania, opublikowana pod hasłem „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku”, została zrealizowana we współpracy z agencją badawczą K+Research. Raport porusza tematy związane z bezpieczeństwem online, sztuczną inteligencją oraz wiarygodnością informacji.
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie www.regionynexery.pl
Partnerami tegorocznej edycji raportu są: Fundacja AgeHUB, Fundacja AVLab dla cyberbezpieczeństwa, Fundacja Digital Poland, Fundacja KODO oraz Polityka Senioralna.

i

i