Sebastian Kulczyk pozbywa się Autostrady A2

i

Autor: Lukasz Gdak/East News, Facebook/Autostrada Wielkopolska

BIZNES

Autostrada A2 zmieni właściciela. Sebastian Kulczyk pozbywa się udziałów. Kto kupi Autostradę Wielkopolską?

2023-07-03 9:52

Sebastian Kulczyk, syn Jana Kulczyka, postanowił, że po ponad 30 latach jego rodzina przestanie być właścicielem autostrady A2. Ich udziały ma przejąć francuski fundusz. Duży krok w tym temacie został już wykonany.

Sebastian Kulczyk sprzedaje Autostradę Wielkopolską

Fakt, że Sebastian Kulczyk chce pozbyć się udziałów w spółkach zarządzających autostradą A2 nie zaskakuje. Nie jest to bowiem wiadomość nowa. O tym, że miliarder planuje wycofać się z drogowego biznesu Puls Biznesu informował już w lutym zeszłego roku. Teraz jednak wykonano kolejny ważny krok przybliżający do realizacji tego pomysłu.

Autostrada A2. Właściciel

Autostrada A2 powstawała w dwóch ważnych etapach. W latach 2002-2004 odcinek pomiędzy Koninem a Nowym Tomyślem za własne pieniądze wybudowała firma Autostrada Wielkopolska (AWSA). Jej siostrzana spółka, AWSA II, w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wzniosła odcinek Nowy Tomyśl - Świecko. Łącznie te dwie części mają 255 km długości i kosztowały blisko 2,4 mld euro.

Obie spółki należały do Jana Kulczyka. Po jego śmierci odziedziczył je syn miliardera - Sebastian Kulczyk. Obecnie są one częścią KI One, dawnego Kulczyk Holding.

Jak informują dziennikarze Pulsu Biznesu, Sebastian Kulczyk jest o krok bliżej sprzedaży udziałów w drogowym biznesie.

Autostrada Wielkopolska w rękach Francuzów? Fundusz Meridiam blisko zakupu

Okazuje się, że przejęciem udziałów od rodziny Jana Kulczyka zainteresowany jest francuski fundusz Meridiam. Co istotne, Francuzi są już obecnie drugim udziałowcem w obu spółkach. Puls Biznesu informuje, że całość akcji mogłaby trafić do Meridiamu za ok. 700 mln euro. Obecnie do Francuzów należy kolejno 26,3 oraz 40 procent udziałów w spółkach. Meridiam miałby też kupić akcje spółki Autostrada Eksploatacja i budowlanej firmy A2 Route.

Teraz wykonany został kolejny krok w drodze do realizacji przedsięwzięcia - zgłoszenie koncentracji spółek zasygnalizowano już Komisji Europejskiej.

Kondycja spółek zarządzających Autostradą Wielkopolską

Spółka AWSA II w zeszłym roku wygenerowała 368 mln zł przychodów i wypracowała prawie 95,5 mln zł zysku ze sprzedaży. Wynik netto przekroczył zaś 112 mln zł. Jej siostrzana spółka AWSA osiągnęła 850 mln zł przychodów i zysk ze sprzedaży na poziomie 365 mln zł. Jednak na koniec roku wykazała stratę netto w wysokości 202 mln zł. Dziennik Puls Biznesu tłumaczy, że to skutek zakwestionowania przez Komisję Europejską rozliczeń za tzw. darmowe przejazdy ciężarówek po koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce.

21-letni kierowca BMW jechał autostradą pod prąd