Spis treści
Boże Ciało to kolejna szansa na krótki urlop. Wystarczy wziąć jeden dzień wolnego, by cieszyć się długim weekendem. Nie tylko tym razem Polacy chętnie sięgnęli po taką okazję, chcąc wykorzystać podróż do urozmaicenia codzienności i spędzenia kilku dni za granicą – zwiedzając, smakując lokalnej kuchni, uczestnicząc w koncertach lub festiwalach albo relaksując się nad wodą czy na łonie natury.
Dokąd najchętniej wyjeżdżamy na Boże Ciało? Ile płacimy za city breaki w formule Lot+Hotel? Czy są kierunki, które zaskakują? Eksperci internetowego biura podróży eSky.pl przygotowali odpowiedzi na te pytania.
W długi weekend rządzi Wielka Trójka
Włochy to bezapelacyjny lider wśród city breaków na długi weekend związany z Bożym Ciałem – aż 45 proc. wszystkich rezerwacji z TOP 7 kierunków dotyczy właśnie tego kraju. Polacy wybierają zarówno duże miasta jak Rzym, Mediolan czy Wenecja, jak i kurorty nadmorskie (Rimini) czy bardziej kameralne lokalizacje, takie jak Mestre czy miejscowości nad jeziorem Garda. To właśnie nad Gardą spędzamy najwięcej czasu – średnio cztery noce – i często podróżujemy tam w większym gronie, bo aż w czteroosobowych grupach. Najkrótsze wyjazdy dotyczą z kolei Mediolanu (średnio dwie noce), a najtańsze oferty z przelotami i zakwaterowaniem można znaleźć w Mestre (ok. 730 zł za osobę) i w Rimini (ok. 960 zł).
Hiszpania zajmuje drugie miejsce wśród najchętniej wybieranych kierunków na city breaki w okresie Bożego Ciała, odpowiadając za 14 proc. wyjazdów. Do najpopularniejszych miejsc należą Barcelona, Malaga, Lloret de Mar (Costa Brava) oraz położone na Teneryfie Puerto de la Cruz. Najdłuższy pobyt rezerwujemy w Maladze i Puerto de la Cruz, bo ok. czterech nocy, natomiast w pozostałych miejscowościach spędzamy średnio o jedną noc mniej. Co ciekawe, to właśnie do Malagi zwykle wybieramy się we czworo, podczas gdy w innych hiszpańskich miastach dominują podróże trzech osób. Najkorzystniejszymi cenowo pakietami dynamicznymi może się pochwalić Lloret de Mar – w tym kurorcie za podróż płacimy około 1,5 tys. zł od osoby.
To klasyczne kierunki, które niezależnie od sezonu oferują ogromną różnorodność: od wyspiarskiego klimatu po kontynentalne miasta, od leniwego wypoczynku na plaży po aktywne zwiedzanie. Gwarancja dobrej pogody, krótki czas lotu z Polski, a także stale rozwijająca się siatka połączeń, również z mniejszych lotnisk regionalnych, sprawiają, że coraz łatwiej podjąć spontaniczną decyzję o city breaku i po prostu ruszyć w świat
- komentuje Jarosław Grabczak, Head of Commercial Product w internetowym biurze podróży eSky.pl.
Grecja to kolejny kierunek, który cieszy się popularnością w czasie długiego weekendu, a rezerwacje do tego kraju stanowią 13 proc. wszystkich city breaków z rankingu. Ateny, Saloniki, Korfu czy Kreta to nie tylko słońce i historia, ale też stabilna długość pobytu, która wynosi średnio cztery noce niezależnie od miasta. Na wypoczynek na Krecie zazwyczaj decydują się grupy czteroosobowe, podczas gdy pozostałe greckie kierunki są atrakcyjne dla par lub znajomych podróżujących we dwójkę. Wśród najtańszych ofert wyróżniają się Saloniki (ok. 1 tys. zł za wyjazd z lotami i hotelem) oraz miasteczko Panormo na Krecie, gdzie elastyczny pakiet turystyczny można zarezerwować już za około 920 zł.

i
Obecnie dużym atutem dla podróżnych jest opcja Lot+Hotel, która, choć nazwa może sugerować tylko połączenie przelotu z noclegiem, w rzeczywistości daje więcej możliwości. Wśród nich są pełna elastyczność w wyborze lotu, dopasowanie noclegu do indywidualnych potrzeb i zarezerwowanie go na dowolną liczbę dni, z wyżywieniem lub bez, w centrum miasta albo przy plaży. Co więcej, w ramach tego samego procesu rezerwacyjnego, można od razu dodać ubezpieczenie, transfer między lotniskiem a hotelem czy wynajem auta
- dodaje Jarosław Grabczak z eSky.pl.
Czerwcowy city break poza utartym szlakiem
Na city break w Boże Ciało wybieramy także Maltę, której udział w zestawieniu to 10 proc. Najwięcej podróżnych z Polski przyciągają Qawra, Gżira i stolica kraju – Valletta. Średni czas pobytu wynosi tam trzy noce, z wyjątkiem Gżiry, gdzie zatrzymujemy się jedną noc dłużej. Średnia cena pakietów dynamicznych Lot+Hotel znajduje się na poziomie 1,5 tys. zł za wyjazd do Qawry. Wypady na Maltę chętnie planujemy zarówno we dwie, jak i trzy osoby.
Cypr uplasował się na piątym miejscu wśród najczęściej wybieranych kierunków na czerwcowy city break, z wynikiem 8 proc. wszystkich rezerwacji. Większość użytkowników biura podróży eSky.pl udających się na śródziemnomorską wyspę odwiedzi Ayia Napę, Limassol i Larnakę, spędzając tam średnio trzy noce. Larnaka wyróżnia się nie tylko dostępnością lotów i hoteli, ale też ceną – najtańszy wyjazd z przelotami i zakwaterowaniem to koszt ok. 1,3 tys. zł. Co istotne, city breaki na Cyprze często mają charakter grupowy, gdyż popularne są tu wyjazdy w składzie trzy- i czteroosobowym.
Na długi weekend wyjeżdżamy także do Turcji i na Węgry: oba kraje łącznie odpowiadają za 10 proc. zarezerwowanych city breaków w okresie Bożego Ciała. W Turcji dominuje Stambuł, miasto łączące Wschód z Zachodem, pełne zabytków, aromatów i widoków na Bosfor. Najczęściej wybierany scenariusz to trzydniowy pobyt w trzyosobowym gronie, a średni koszt pakietu Lot+Hotel wynosi tu około 1,6 tys. zł. Z kolei na Węgrzech kusi Budapeszt – elegancka, lecz przystępna cenowo stolica, pasująca na kilkudniową ucieczkę od codzienności. Użytkownicy eSky.pl spędzają tam zazwyczaj trzy noce, wyjazdy odbywają się w parach, a koszt pakietu z transportem i noclegiem to średnio 1 tys. zł.

i
Nie dziwi, że najwięcej podróżnych zwraca uwagę na dobrze znane destynacje, które są gwarancją udanego wyjazdu. Po prostu wiemy, czego się spodziewać. Widać jednak, że to właśnie city breaki odczarowują takie miejsca jak Budapeszt, a nawet pozwalają odkrywać zupełnie nowe oblicza popularnych kierunków, jak Stambuł, który wcześniej nie kojarzył się typowo z wypoczynkiem. Oferują inne doświadczenia, często w bardzo atrakcyjnych cenach. Dlatego druga połowa rankingu to dla nas jasny sygnał: Polacy podróżują coraz świadomiej i odważniej
- wyjaśnia Jarosław Grabczak, Head of Commercial Product w internetowym biurze podróży eSky.pl.