Zima 2025 nie zaskoczy drogowców? GDDKiA ma plan

2025-10-15 20:58

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła pełną gotowość do rozpoczęcia sezonu zimowego 2025/2026. W najbliższych miesiącach kilka tysięcy pracowników będzie zaangażowanych w odśnieżanie dróg krajowych, usuwanie śliskości oraz zapewnienie bezpieczeństwa kierowców na ponad 21 tysiącach kilometrów dróg krajowych w całej Polsce.

Pługi i posypywarki wyjechały na ulice. Warszawa gotowa na nadejście zimy

i

Autor: Sebastian Wielechowski / Super Express Pługi i posypywarki wyjechały na ulice. Warszawa gotowa na nadejście zimy

Do zimowego utrzymania dróg krajowych GDDKiA wykorzysta ponad 2100 pługosolarek, blisko 640 pługów oraz 288 magazynów soli. Prace prowadzone będą w trybie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a realizują je wyspecjalizowane firmy wyłonione w przetargach.

Już teraz obowiązuje I stopień gotowości – oznacza on mobilizację na poziomie 20% w całym kraju. Do 1 listopada wejdzie w życie II stopień (50%), a do 30 listopada osiągnięty zostanie III stopień gotowości, czyli pełna mobilizacja służb.

Tyle soli może trafić drogi 

W nadchodzącym sezonie zimowym GDDKiA przewiduje zużycie nawet:

  • 335 tys. ton soli drogowej
  • 2,2 tys. ton chlorku wapnia
  • 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających

Dla porównania – w sezonie 2024/2025 zużyto 259 384 tony soli drogowej, w latach 2019/2020 tylko 153 506, a w rekordowym sezonie 2020/2021 aż 496 643 tony.

Standardy zimowego utrzymania dróg w sezonie 2025/2026

GDDKiA utrzymuje drogi krajowe w czterech podstawowych standardach:

  • Standard I – 5,5 tys. km – drogi o największym znaczeniu, odśnieżone na całej szerokości, bez warstwy zajeżdżonego śniegu.
  • Standard II – 11,2 tys. km – drogi o dużym znaczeniu, dopuszczalne błoto pośniegowe i cienka warstwa śniegu do 6 godzin po ustaniu opadów.
  • Standard III – 1,6 tys. km – drogi o mniejszym natężeniu ruchu, możliwe zasp i zajeżdżony śnieg do 6 godzin po opadach.
  • Standard IV – 2,5 tys. km – drogi dodatkowe, odśnieżane tylko w miejscach zasp i posypywane w newralgicznych punktach.

W trudnych warunkach pogodowych, takich jak zawieje czy długotrwałe opady śniegu, utrzymanie docelowego standardu może być chwilowo utrudnione.

Prewencyjne działania i rola kierowców

Służby drogowe podejmują również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą jeszcze przed rozpoczęciem opadów śniegu. Dzięki temu pierwsze warstwy śniegu szybciej się rozpuszczają, a droga pozostaje przejezdna. Jak podkreśla w komunikacie GDDKiA, skuteczność tych działań zależy także od kierowców – równomierne korzystanie z wszystkich pasów ruchu przyspiesza reakcję chemiczną soli.

Warto pamiętać, że podczas intensywnych opadów śniegu jezdnia nie zawsze będzie czarna, a śnieg może pojawiać się ponownie kilka minut po przejeździe pługu.

Nowe rampy do odśnieżania ciężarówek

Odpowiedzialność za przygotowanie pojazdu do zimowych warunków spoczywa na kierowcach. Spadający z ciężarówek lód i śnieg stanowi zagrożenie – dlatego GDDKiA instaluje specjalne rampy i dmuchawy do oczyszczania pojazdów na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) - zdjęcia poniżej. Obecnie funkcjonuje 16 takich urządzeń, a kolejne 35 jest w realizacji. Do końca roku udostępnionych zostanie 5 nowych ramp, m.in. na trasach S5, S8 i S61.

GDDKiA apeluje: przepuszczaj pługi i pojazdy zimowego utrzymania

Pługi i pługosolarki poruszają się z prędkością ok. 40–50 km/h, a ich zadaniem jest zapewnienie przejezdności i bezpieczeństwa. GDDKiA apeluje do kierowców o ustępowanie pierwszeństwa pojazdom zimowego utrzymania dróg. Utrudnianie ich pracy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu.

Kierowcy mogą sprawdzić bieżące informacje o sytuacji na drogach krajowych:

  • na stronie: drogi.gddkia.gov.pl
  • pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA – 19 111

Rampy i dmuchawa do odśnieżania ciężarówek:

Świętokrzyskie. Klimatyczny rezerwat Oczy Ziemi - tak wygląda zimą