Do zimowego utrzymania dróg krajowych GDDKiA wykorzysta ponad 2100 pługosolarek, blisko 640 pługów oraz 288 magazynów soli. Prace prowadzone będą w trybie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a realizują je wyspecjalizowane firmy wyłonione w przetargach.
Już teraz obowiązuje I stopień gotowości – oznacza on mobilizację na poziomie 20% w całym kraju. Do 1 listopada wejdzie w życie II stopień (50%), a do 30 listopada osiągnięty zostanie III stopień gotowości, czyli pełna mobilizacja służb.
Tyle soli może trafić drogi
W nadchodzącym sezonie zimowym GDDKiA przewiduje zużycie nawet:
- 335 tys. ton soli drogowej
- 2,2 tys. ton chlorku wapnia
- 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających
Dla porównania – w sezonie 2024/2025 zużyto 259 384 tony soli drogowej, w latach 2019/2020 tylko 153 506, a w rekordowym sezonie 2020/2021 aż 496 643 tony.
Standardy zimowego utrzymania dróg w sezonie 2025/2026
GDDKiA utrzymuje drogi krajowe w czterech podstawowych standardach:
- Standard I – 5,5 tys. km – drogi o największym znaczeniu, odśnieżone na całej szerokości, bez warstwy zajeżdżonego śniegu.
- Standard II – 11,2 tys. km – drogi o dużym znaczeniu, dopuszczalne błoto pośniegowe i cienka warstwa śniegu do 6 godzin po ustaniu opadów.
- Standard III – 1,6 tys. km – drogi o mniejszym natężeniu ruchu, możliwe zasp i zajeżdżony śnieg do 6 godzin po opadach.
- Standard IV – 2,5 tys. km – drogi dodatkowe, odśnieżane tylko w miejscach zasp i posypywane w newralgicznych punktach.
W trudnych warunkach pogodowych, takich jak zawieje czy długotrwałe opady śniegu, utrzymanie docelowego standardu może być chwilowo utrudnione.
Prewencyjne działania i rola kierowców
Służby drogowe podejmują również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą jeszcze przed rozpoczęciem opadów śniegu. Dzięki temu pierwsze warstwy śniegu szybciej się rozpuszczają, a droga pozostaje przejezdna. Jak podkreśla w komunikacie GDDKiA, skuteczność tych działań zależy także od kierowców – równomierne korzystanie z wszystkich pasów ruchu przyspiesza reakcję chemiczną soli.
Warto pamiętać, że podczas intensywnych opadów śniegu jezdnia nie zawsze będzie czarna, a śnieg może pojawiać się ponownie kilka minut po przejeździe pługu.
Nowe rampy do odśnieżania ciężarówek
Odpowiedzialność za przygotowanie pojazdu do zimowych warunków spoczywa na kierowcach. Spadający z ciężarówek lód i śnieg stanowi zagrożenie – dlatego GDDKiA instaluje specjalne rampy i dmuchawy do oczyszczania pojazdów na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) - zdjęcia poniżej. Obecnie funkcjonuje 16 takich urządzeń, a kolejne 35 jest w realizacji. Do końca roku udostępnionych zostanie 5 nowych ramp, m.in. na trasach S5, S8 i S61.
GDDKiA apeluje: przepuszczaj pługi i pojazdy zimowego utrzymania
Pługi i pługosolarki poruszają się z prędkością ok. 40–50 km/h, a ich zadaniem jest zapewnienie przejezdności i bezpieczeństwa. GDDKiA apeluje do kierowców o ustępowanie pierwszeństwa pojazdom zimowego utrzymania dróg. Utrudnianie ich pracy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu.
Kierowcy mogą sprawdzić bieżące informacje o sytuacji na drogach krajowych:
- na stronie: drogi.gddkia.gov.pl
- pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA – 19 111
Rampy i dmuchawa do odśnieżania ciężarówek: