Samochody elektryczne coraz popularniejsze. Dane z polskiego rynku
Na koniec kwietnia 2025 r. po polskich drogach jeździło łącznie 90 720 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Z tego:
- 81 927 szt. stanowiły samochody osobowe (+42 proc. rdr),
- 8 793 szt. to auta dostawcze i ciężarowe (+35 proc. rdr).
W samym tylko kwietniu zarejestrowano 2 556 nowych BEV, co oznacza wzrost aż o 102 proc. rok do roku.
Rekordowy udział BEV w sprzedaży nowych aut
Udział samochodów elektrycznych w rynku nowych pojazdów osobowych w Polsce w kwietniu wyniósł 5,4 proc. – to najwyższy wynik w historii. Coraz więcej kierowców decyduje się na wybór bezemisyjnego napędu.
Wzrosła także liczba pojazdów zasilanych wodorem (FCEV) – w Polsce zarejestrowanych było 352 auta tego typu, co oznacza wzrost o 64 proc. rdr.
Najchętniej wybierane modele elektryczne w kwietniu 2025
Wśród najpopularniejszych modeli BEV na rynku pierwotnym w kwietniu znalazły się:
- Citroën e-C3 – 178 szt.,
- KIA EV6 – 171 szt.,
- Leapmotor T03 – 157 szt.
Pod względem marek, podium zdominowały: Kia, Tesla i BMW.
Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania
Równolegle z rosnącą liczbą aut, rozwija się także sieć stacji ładowania w Polsce. Na koniec kwietnia 2025 r. działało:
- 9 524 ogólnodostępnych punktów ładowania (+42 proc. rdr), w tym 6 468 stacji AC (+35 proc. rdr), oraz 3 056 stacji DC (szybkie ładowanie) (+62 proc. rdr).
Na trasach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) kierowcy mieli dostęp do 949 punktów ładowania – o 38 proc. więcej niż rok wcześniej.
Najlepiej rozwiniętą infrastrukturę ładowania odnotowano w miastach:
- Warszawa – 779 punktów,
- Gdańsk – 344,
- Szczecin i Poznań – po 282,
- Kraków – 268.
Rośnie też rynek używanych samochodów elektrycznych
Na koniec kwietnia 2025 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wyniosła 4 649 szt. – to o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Choć to nadal tylko 1,1 proc. wszystkich ogłoszeń aut używanych, trend jest wzrostowy.
Najczęściej oferowane modele na rynku wtórnym:
- Nissan Leaf – 264 ogłoszenia, średnia cena: 57 984 zł,
- Tesla Model 3 – 258 ogłoszeń, średnia cena: 117 649 zł,
- BMW i3 – 210 ogłoszeń, średnia cena: 73 801 zł.
Program dopłat do elektryków NaszEauto
W ciągu miesiąca od startu (od 3 lutego 2025) programu dopłat do zakupu aut elektrycznych "NaszEauto" złożono 1322 wnioski na ponad 39 mln zł. - Tempo napływu wniosków jest szybsze niż w "Moim elektryku" (poprzednim programie wsparcia zakupu samochodów elektrycznych) - poinformował wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.
126 wniosków złożyli beneficjenci posiadający kartę dużej rodziny, a 225 wniosków dotyczyło osób mających niższy dochód. Dzięki programowi udało się zezłomować 186 samochodów spalinowych.
Dopłaty do samochodów elektrycznych
Budżet programu "NaszEauto" wynosi 1,6 mld zł, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Według szacunków NFOŚiGW w ramach programu zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych.
Program zakłada, że wsparciem objęte są fabrycznie nowe samochody elektryczne o przebiegu do 6 tys. km, maksymalnie za 225 tys. zł netto bez VAT, które przed zakupem nie były zarejestrowane. Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne.
Wsparcie NFOŚiGW nie jest wypłacane przed zakupem auta, dlatego najpierw należy kupić pojazd. Samochód musi być następnie zarejestrowany i mieć ubezpieczenie OC. Dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie AC. Do programu nie kwalifikują się pojazdy, które zostały zarejestrowane na dealera.
W przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego, przed złożeniem wniosku o dotację trzeba podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej), a także podpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa musi dotyczyć okresu co najmniej 2 lat.
Ile wynosi dopłata w ramach programu "NaszEauto"
Zgodnie z programem w przypadku kupna samochodu elektrycznego przez osobę fizyczną, bazowa kwota wsparcia wynosi 18 tys. 750 zł plus 10 tys. zł premii za zezłomowanie używanego samochodu spalinowego. Przysługuje ponadto 11 tys. 250 zł premii za niski dochód beneficjenta (do 135 tys. zł brutto). W przypadku osób z kartą dużej rodziny, bazowa kwota wsparcia wynosi 30 tys. zł. Można ją zwiększyć za zezłomowanie pojazdu (5 tys.) oraz za niski dochód (także 5 tys. zł). Jeśli chodzi o leasing/wynajem pojazdu przez osobę fizyczną, to podstawowa dotacja wynosi do 30 tys. zł plus 5 tys. za zezłomowanie i 5 tys. zł za nisko dochód.
W przypadku zakupu auta elektrycznego przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, dotacja wynosi 30 tys. zł plus ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie. Taka sama wysokość wsparcia odnosi się do leasing/ wynajmu elektryka przez JDG.
Najtańszym samochodem elektrycznym w Polsce jest Dacia Spring, która w styczniu i lutym 2025 r. była liderem rynku elektryków w Polsce (289 sprzedanych egzemplarzy).
Źródło: PAP, eska.pl
Modele Leapmotor dostępne w Polsce, zdjęcia: