zdjęcia

Nowa Toyota Land Cruiser. Klasyczna terenówka w nowoczesnym wydaniu

2025-05-06 18:15

Motoryzacyjny świat zmienia się w zawrotnym tempie – elektryfikacja, hybrydy, silniki o litrowej pojemności i auta, których nazwy częściej odzwierciedlają marketingowe wizje niż rzeczywiste możliwości. Crossovery nazywa się SUV-ami, SUV-y udają terenówki, a klasyczne 4x4 stają się rzadkością. Ale w tym chaosie są jeszcze marki wierne swoim korzeniom. Nowa Toyota Land Cruiser to jeden z ostatnich bastionów klasycznej motoryzacji – prawdziwa terenówka, zaprojektowana z myślą o najtrudniejszych warunkach, a zarazem gotowa na codzienne, także miejskie, wyzwania. Nowa generacja modelu to przykład udanego połączenia dziedzictwa i nowoczesnych technologii.

Spis treści

  1. Nowa Toyota Land Cruiser 250
  2. Styl i funkcjonalność
  3. Nowy Land Cruiser: silnik, moc, osiągi
  4. Land Cruiser to prawdziwa terenówka
  5. Land Cruiser - cena
  6. First Edition – limitowana gratka dla kolekcjonerów

Land Cruiser, którego historia sięga lat 50. XX wieku, to prawdziwa ikona motoryzacji i niekwestionowany król wśród samochodów terenowych. Tego auta nie trzeba przedstawiać fanom off-roadu, miłośnikom górskich wypraw ani pasjonatom jeździectwa czy żeglarstwa, którzy, realizując swoje hobby, przemieszczają się ze specjalnym przyczepami. Ale nowa generacja Land Cruisera może być atrakcyjną propozycją także dla tych, którzy częściej przemierzają miejską dżunglę niż bezdroża.

Land Cruiser to najdłużej produkowany model w historii Toyoty – jego początki sięgają 1951 roku. W ciągu ponad 70 lat zdobył zaufanie kierowców na całym świecie, zyskując miano samochodu niezawodnego, wytrzymałego i zdolnego pokonać każde bezdroże. Do dziś sprzedano na całym świecie 10,5 miliona egzemplarzy tego auta, a w Polsce już w przedsprzedaży zamówiono ponad 1050 sztuk nowej wersji.

Nowa Toyota Land Cruiser 250

Najnowsze wersja (określana jako "250") pozostaje wierna pierwotnym założeniom, ale przynosi też szereg nowoczesnych rozwiązań, które czynią ten samochód jeszcze bardziej wszechstronnym.

Podstawą nowego Land Cruisera jest konstrukcja ramowa oparta na platformie GA-F – znanej z topowego modelu LC300 – która zapewnia większą sztywność nadwozia i lepsze właściwości jezdne. To pierwszy Land Cruiser wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy oraz innowacyjny system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM), co znacząco zwiększa jego możliwości terenowe i komfort jazdy na asfalcie.

Styl i funkcjonalność

Design nowego Land Cruisera to hołd dla poprzednich wersji. Prostota bryły, trapezoidalne nadkola i pionowa przednia szyba nadają mu ponadczasowego charakteru, a jednocześnie świadczą o prawdziwie terenowym DNA. Z przodu dominuje klasyczny emblemat TOYOTA, a reflektory LED osadzone są wysoko, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia w trudnych warunkach.

Każdy element nadwozia zaprojektowano z myślą o odporności i łatwej wymianie. Nowością jest obniżony środek maski, który poprawia widoczność z pozycji kierowcy. Samochód ma 4925 mm długości, 1980 mm szerokości i 1935 mm wysokości. Wnętrze oferuje konfiguracje 5- lub 7-miejscowe, z pojemnym bagażnikiem i przestronną kabiną wykonaną z trwałych, wysokiej jakości materiałów. Nowością jest wytrzymała tapicerka SUMITEX, produkowana z przetworzonego plastiku.

Samochód ze względu na przestrzeń, ale i wysoką pozycję za kierownicą, jest wyjątkowo komfortowy.

Auto jest lepiej wyciszone, zawieszenie zestrojono tak, by minimalizowało przechyły nadwozia, a mocowanie silnika i ramy zoptymalizowano pod kątem tłumienia wibracji. Wewnątrz dominuje technologia: 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny z asystentem głosowym oraz bogate wyposażenie opcjonalne.

Biorąc pod uwagę gabaryty auta, niezwykle pomocne są kamery - choćby przednia, dzięki której, w momencie ruszania kierowca jest pewny, że przed maską nie ma pieszego (np. dziecka). Bezpieczeństwo podnoszą także komunikaty np. o zbliżającym się pojeździe z tyłu czy chwilowej nieuwadze/ zmęczeniu kierowcy.

Nowy Land Cruiser: silnik, moc, osiągi

Nowy Land Cruiser dostępny jest z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.8 D-4D o mocy 205 KM i momencie obrotowym 500 Nm (prędkość maksymalna to 170 km/h), połączonym z nową 8-biegową automatyczną skrzynią Direct Shift. Auto, które waży ponad 2300 kg, zapewnia teraz nie tylko lepszą dynamikę, ale też zdolność do holowania przyczep o masie do 3500 kg. 

Jak podaje producent, średnie zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi 10,3–10,7 l/100 km. 

Pod koniec 2025 roku do oferty dołączy wersja mild hybrid 48V – pierwszy w historii Land Cruiser z napędem hybrydowym.

Land Cruiser to prawdziwa terenówka

Nowy Land Cruiser to samochód, którym można jechać tam, gdzie kończą się asfaltowe drogi. Oprócz klasycznego stałego napędu 4x4 i blokady tylnego dyferencjału, auto oferuje zaawansowane systemy wsparcia jazdy terenowej: Multi-Terrain Select z automatycznym doborem trybu oraz Multi-Terrain Monitor pokazujący obraz spod auta. Dodatkowo system Crawl Control umożliwia stabilne poruszanie się po nierównym podłożu z zachowaniem stałej, niskiej prędkości.

Land Cruiser oferuje także nowoczesny zestaw systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE z najnowszą generacją Toyota Safety Sense, który wspiera kierowcę zarówno na bezdrożach, jak i w ruchu miejskim.

Land Cruiser - cena

Nowy Land Cruiser jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia:

  • PRADO (aktualnie - maj 2025 - wyprzedane)
  • PRESTIGE (wyprzedane)
  • INVINCIBLE - od 388 tys. zł
  • EXECUTIVE (wyprzedane)
  • FIRST EDITION - od 464 tys. zł

First Edition – limitowana gratka dla kolekcjonerów

Na wybranych rynkach dostępna była limitowana wersja First Edition z klasycznymi okrągłymi reflektorami, dwukolorowym lakierem i unikatową tapicerką. Wyposażona jak topowa odmiana Executive, oferuje m.in. system SDM, 7 miejsc, felgi 18”, HUD i nagłośnienie premium. Wszystkie egzemplarze zostały wyprzedane już w przedsprzedaży.

Nowa Toyota Land Cruiser, zdjęcia: