Nowe modele biznesowe i cyfryzacja napędzają przyszłość motoryzacji
87% przedstawicieli globalnej kadry zarządzającej uważa, że do 2030 roku autonomiczne samochody staną się standardem. Z raportu KPMG wynika, że rynek samochodów autonomicznych może osiągnąć wartość 122 mld dolarów do 2030 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 23%. Wraz z rosnącą automatyzacją znaczenia nabierają także usługi cyfrowe i subskrypcyjne – 78% liderów sektora przewiduje, że będą one stopniowo wypierać tradycyjny model własności samochodów.
- O przewadze konkurencyjnej nie decyduje już sama skala produkcji czy koszt wytwarzania, lecz zdolność do integracji technologii, tworzenia partnerstw (w szczególności z branżą nowych technologii informatycznych) i szybkiego dostosowania modeli operacyjnych do zróżnicowanych regulacji i oczekiwań rynkowych – mówi Przemysław Szywacz, Partner, Head of Automotive, KPMG w Polsce.
Transformacja sektora motoryzacyjnego wykracza daleko poza sam produkt. Zmieniają się modele własności, systemy płatności i cały łańcuch wartości – od dostępu do surowców po sposób kontaktu z klientem. Już 68% firm restrukturyzuje swoje globalne łańcuchy dostaw, a w regionie EMEA – aż 76%.
Wraz z cyfryzacją rośnie jednak ryzyko cyberataków, błędów w ochronie danych czy niekompatybilności systemów. Liderzy z regionu EMEA wskazują bezpieczeństwo cyfrowe jako jedno z największych wyzwań, przed którymi stanie branża w najbliższych latach.
Polski sektor motoryzacyjny, silnie zintegrowany z europejskim rynkiem, stoi przed podobnymi wyzwaniami co globalni gracze. Kraj ma potencjał, by stać się ważnym hubem dla elektromobilności i produkcji nowoczesnych komponentów – warunkiem będzie jednak szybka adaptacja do trendów i efektywne wykorzystanie środków z KPO oraz nowej perspektywy finansowej UE. Wyzwania stanowią m.in. rosnące koszty energii i płac oraz sytuacja geopolityczna.
Według badania 91% liderów branży spodziewa się, że do 2030 roku sektor będzie znacznie bardziej zależny od współpracy z innymi gałęziami gospodarki – od technologii akumulatorowej, przez infrastrukturę chmurową, po sztuczną inteligencję. 77% firm uznaje alianse i partnerstwa za kluczowy czynnik dalszego wzrostu.
Raport opiera się na 25. edycji badania KPMG Global Automotive Executive Survey, projektu badawczego realizowanego corocznie w celu monitorowania strategicznych zmian w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Badanie, przeprowadzone między kwietniem a majem 2025 roku objęło przedstawicieli OEM (30%), dostawców i dealerów (40%) oraz sektora mobilności i usług finansowych (30%) z 22 krajów, w tym z Polski.
Autonomiczne taksówki Waymo: