Jest umowa na rozbudowę Zakopianki w Głogoczowie. Znikną niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych?

i

Autor: GDDKiA Kraków Jest umowa na rozbudowę Zakopianki w Głogoczowie. Znikną niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych?

Jest umowa na rozbudowę Zakopianki w Głogoczowie. Znikną niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych?

2022-03-18 11:50

GDDKiA podpisała umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji rozbudowy 4-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 7, czyli Zakopianki w Głogoczowie k. Krakowa. W efekcie modernizacji mają zostać zlikwidowane niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych.

Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, w wyniku przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) umowę podpisano z firmą Mosty Katowice, która wyceniła prace na ponad 3,3 mln zł.

Przedstawicielka GDDKiA przypomniała, że zadanie zostało podzielone na trzy etapy.

Etapy I oraz II obejmują opracowanie studium techniczno–ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Trzeba także przygotować dokumentację geologiczną, hydrogeologiczną, geofizyczną i program funkcjonalno-użytkowy. Etap III jest przeznaczony na udzielanie odpowiedzi oferentom już na etapie procedury przetargowej na realizację inwestycji.

Według GDDKiA wszystkie wymienione czynności wyłoniony wykonawca będzie musiał zrealizować w ciągu 35 miesięcy.

Rejestracja uchodźców w Tauron Arenie Kraków

Jeżeli dla inwestycji będzie wymagany raport oddziaływania na środowisko, ten czas może się wydłużyć do 41 miesięcy - wskazała Mikrut.

Jak zaznaczyła rzeczniczka, głównym celem przebudowy jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma ona nastąpić poprzez likwidację miejsc niebezpiecznych, jakimi są trzy kolizyjne skrzyżowania drogi krajowej nr 7, oraz przejść dla pieszych przez tą drogę. Zakładana jest likwidacja zjazdów i budowa dodatkowych jezdni w celu zapewnienia obsługi terenów przyległych.

Poprawi to przepustowość i bezpieczeństwo na DK7, ponieważ ruch tranzytowy zostanie odseparowany od ruchu lokalnego. Nastąpi korekta nienormatywnego łuku i tym samym poprawiona zostanie geometria drogi krajowej. Powstaną dodatkowe pasy ruchu dla skręcających na skrzyżowaniach w prawo - oceniła przedstawicielka GDDKiA.

Według danych zarządcy dróg w ciągu ostatnich pięciu lat ruch na dwupasmowym odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem wzrósł o 29 proc. Na odcinku Kraków - Mogilany wynosi blisko 57,5 tys. pojazdów średnio na dobę, a dalej do Głogoczowa - ponad 52 tys. Na wzrost ruchu lokalnego duży wpływ ma rozwój budownictwa jednorodzinnego na południe od Krakowa i lokalizacja firm przy popularnej Zakopiance.