Zmiany w badaniach technicznych pojazdów już niedługo! Mają objąć 2 mln pojazdów

i

Autor: pixabay.com Niedługo wejdą w życie zmiany w badaniach technicznych pojazdu

motoryzacja

Zmiany w badaniach technicznych pojazdów już niedługo! Mają objąć 2 mln pojazdów

2024-04-30 8:59

Zmiany w badaniach technicznych pojazdów są szykowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Mają wejść w życie od czerwca 2024 roku. Projekt rozporządzenia zakłada, że część badań będzie mogła być przeprowadzona poza stacją kontroli. Według wyliczeń, zmiany mają objąć około 2 mln pojazdów.

Projekt rozporządzenia ministra infrastruktury ma zmienić rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji możemy znaleźć informacje, z których wynika że projekt jest już po uzgodnieniach i konsultacjach publicznych.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 czerwca 2024 roku.

Zmiany w badaniach technicznych. Kogo dotyczą?

Nowe zaproponowane przepisy mają dotyczyć około 2 milionów pojazdów. Wynika tak z danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (stan na 30 listopada 2022 roku). Przytoczono je w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu.

Przepisy mają umożliwić przeprowadzenie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego (o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h) w infrastrukturze innej niż stanowisko w stacji kontroli pojazdów. To samo tyczy się przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami.

Chodzi o uproszczenie procedury i umożliwienie wykonania jej w warunkach zewnętrznych.

Badania techniczne pojazdów. Jakie zmiany?

W projekcie określono minimalne wymagania dla wspomnianej powyżej infrastruktury oraz wyposażenia kontrolno pomiarowego potrzebnego do przeprowadzenia badań. Niezbędne będzie urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN (w wersji mobilnej) wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej (w wersji mobilnej). Wśród wymogów wymieniono także ekran do oceny ustawienia świateł i miernik do oceny światłości świateł pojazdu.

Badanie ma być również przeprowadzane na twardej nawierzchni, a projekt przewiduje chociażby ujednolicone podejście do oceny wykrytych usterek w toku badań technicznych pojazdów z oceną usterek wykrytych podczas przeprowadzania kontroli drogowej.

Zmienią się także m.in. objaśnienia do wzoru zaświadczenia. Ale zmiany te nie spowodują utraty ważności zaświadczeń wydanych przed wejściem w życie rozporządzenia. Te zachowają ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

QUIZ: Tablice rejestracyjne województwa podlaskiego. Ile rozwinięć odgadniesz?

Pytanie 1 z 12
Tablice rejestracyjne BAU oznaczają:
Pieszo szybciej niż tramwajem! Pojazdy wloką się jak żółwie, miasto nic nie robi