Najczęstsze przewinienia restauratorów
Jak poinformował UOKiK, w aż 470 z 626 lokali gastronomicznych, które zostały objęte kontrolą, stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości. Najczęstsze z nich to brak widocznego cennika, podawanie porcji mniejszych niż deklarowane lub stosowanie składników innych niż wskazano w menu. – Usługa gastronomiczna musi być zgodna z zamówieniem. Jeśli tak nie jest – masz prawo do reklamacji – podkreśla Urząd.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy lokal gastronomiczny ma obowiązek udostępnienia klientowi cennika przed złożeniem zamówienia. Cennik ten powinien zawierać ceny, pełne nazwy dań oraz ich gramaturę – dotyczącą już przygotowanego posiłku. Brak takich informacji to poważne naruszenie praw konsumenta.
Jak się bronić i co musisz wiedzieć?
UOKiK przypomina również, że wszystkie dodatkowe opłaty – takie jak koszt opakowania na wynos czy serwis – muszą być jasno wskazane przed zamówieniem. Konsument nie może być zaskakiwany dodatkowymi kosztami już po otrzymaniu rachunku. Takie praktyki są niezgodne z prawem i mogą być podstawą do złożenia skargi lub reklamacji.
Kolejnym ważnym aspektem jest skład potraw. Jeżeli restauracja zamienia składnik zadeklarowany w menu na inny – nawet zbliżony – powinna uprzedzić o tym klienta i uzyskać jego zgodę. – Konsument ma prawo do reklamacji, jeśli posiłek jest niezgodny z zamówieniem – nieświeży, czegoś w nim brakuje lub został użyty zamiennik składnika bez jego wcześniejszej zgody – zaznacza Urząd.
Oprac. Marcin Paczkowski, źródło: PAP.
Te restauracje w Poznaniu zostały wyróżnione gwiazdkami Michelin! Zobaczcie w galerii jakie!