Koniec pewnej ery. Jetstar Asia zamyka działalność
Założona w 2004 roku singapurska linia lotnicza Jetstar Asia, należąca do australijskiej Qantas Group, zakończy działalność 31 lipca 2025 roku. Jak poinformowano 11 czerwca, decyzję podjęto w związku z „rosnącymi kosztami operacyjnymi, zwiększonymi opłatami lotniskowymi oraz nasilającą się konkurencją wśród tanich przewoźników”. CNN podaje, że linia będzie stopniowo wygaszać połączenia lotnicze i przestanie działać na 16 trasach.
Jetstar Asia obsługiwała połączenia między Singapurem a miastami w Malezji, Indonezji, Tajlandii, Chinach, Japonii, Australii oraz na Filipinach i Sri Lance. Wszystkie loty po 31 lipca zostaną anulowane. Osoby posiadające bilety na późniejsze terminy mogą liczyć na pełny zwrot kosztów, a część z nich otrzyma także propozycje podróży z innymi liniami należącymi do Qantas Group. Pasażerowie, którzy zarezerwowali bilety za pośrednictwem biur podróży lub serwisów zewnętrznych, powinni kontaktować się bezpośrednio z danym podmiotem.
„Na tej podstawie podejmowane będą dalsze decyzje operacyjne, przy czym priorytetem pozostaje bezpieczeństwo pasażerów, załogi oraz statków powietrznych” – zapewnił przewoźnik w komunikacie przesłanym do PAP.
Pracownicy dostaną odprawy i wsparcie
Zamknięcie Jetstar Asia to nie tylko problem dla podróżnych, ale także poważny cios dla około 500 pracowników firmy. Rzecznik linii lotniczej podkreślił w rozmowie z CNN, że osoby zatrudnione otrzymają „świadczenia z tytułu zwolnień, wsparcie w zmianie stanowiska oraz pracę w Qantas, jeśli tylko będzie to możliwe”.
„Jesteśmy zobowiązani do wspierania członków zespołu, którzy zostali dotknięci tą decyzją. Zapewnimy im świadczenia z tytułu zwolnień, wsparcie w zmianie stanowiska oraz pracę w Qantas, jeśli tylko będzie to możliwe” – powiedział przedstawiciel Jetstar Asia.
Jak informuje Qantas Group, decyzja o likwidacji Jetstar Asia pozwoli na przesunięcie środków w wysokości 500 milionów dolarów australijskich (ponad miliard złotych) na odnowienie i modernizację floty. 13 samolotów linii zostanie przeniesionych do obsługi połączeń na terenie Australii i Nowej Zelandii.
Decyzja o zamknięciu Jetstar Asia to kolejny sygnał, że rynek tanich przewoźników w Azji Południowo-Wschodniej stoi przed dużymi wyzwaniami. W obliczu wysokich kosztów operacyjnych i niepewności geopolitycznej, nawet długoletnie i rozpoznawalne marki nie są w stanie utrzymać się na rynku.
Oprac. Jakub Mazurkiewicz, źródło: g.pl