Jakie zmiany zaproponowano w zadawaniu prac domowych?
Po obietnicach minister edukacji dotyczących przeglądu zasad zadawania prac domowych, Instytut Badań Edukacyjnych przygotował rekomendacje. Na początku października przedstawiono wyniki badań, które wskazywały, że od kwietnia 2024 roku w klasach I–III około jedna trzecia nauczycieli całkowicie zrezygnowała z zadawania prac domowych, a ponad połowa je ograniczyła. W klasach IV–VIII dwie trzecie szkół zrezygnowało z obowiązkowych zadań, a jedna trzecia znacząco je ograniczyła.
Jakie były skutki zmian w zadawaniu prac domowych?
Badania przeprowadzone przez instytut wykazały, że zmiany te nie miały znaczącego wpływu na wyniki egzaminu ósmoklasisty z matematyki, języka polskiego i języków obcych. Większość nauczycieli zauważyła jednak spadek motywacji i samodzielności uczniów. 8 na 10 nauczycieli przyznało, że o wiele rzadziej sprawdza prace domowe.
Dlaczego rekomendacje IBE zniknęły ze strony?
W poniedziałek, 3 listopada, na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych pojawiły się rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące prac domowych, które szybko zniknęły. „Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego zdecydował o ponownej analizie rekomendacji odnośnie możliwych zmian w sposobie zadawania czy oceniania prac domowych. Decyzja ta jest efektem uzyskania informacji o niezgodnym ze standardami Instytutu sposobie procedowania ww. projektu. IBE PIB przeprasza wszystkich ekspertów za zaistniałą sytuację” – czytamy na stronie IBE.
Kontrowersje wokół autorstwa rekomendacji
Zamieszanie wywołało również wskazanie Danuty Kozakiewicz, dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 10 w Warszawie, jako współautorki rekomendacji. Nauczycielka podkreśliła, że nie brała udziału w pracach nad dokumentem, a jedynie uczestniczyła w spotkaniach dotyczących obowiązkowości prac domowych. Wyraziła także poparcie dla przywrócenia ich obowiązkowego charakteru.
Co dalej z rekomendacjami?
W reakcji na zaistniałą sytuację, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych zapewnił, że procedura uzgodnienia treści i uzyskania akceptacji projektu przez zaangażowanych ekspertów zostanie powtórzona, a zweryfikowane propozycje ponownie przesłane do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami MEN, rok po wprowadzeniu zmian w zadawaniu prac domowych, Instytut Badań Edukacyjnych miał przygotować rekomendacje dotyczące dalszych działań w tym zakresie. Dokument jednak szybko zniknął ze strony instytutu, a osoba podpisana jako jego współautorka odżegnuje się od jego treści.
Źródło PAP.