PKP Intercity kupuje używane wagony z Niemiec. To ma być rozwiązanie problemu

2025-12-08 7:21

PKP Intercity poinformowało, że w pierwszym kwartale 2026 roku przejmie od Deutsche Bahn 50 używanych wagonów. Jak wyjaśnia przewoźnik, dodatkowy tabor jest konieczny m.in. ze względu na rosnącą liczbę pasażerów. Szczegóły poniżej.

PKP Intercity kupuje używane wagony z Niemiec. To ma być rozwiązanie problemu

i

Autor: IMAGO/Frank Hoermann / SVEN SIMON / East News

PKP Intercity kupuje 50 wagonów od Deutsche Bahn

W pierwszym kwartale 2026 roku do PKP Intercity trafi 50 używanych wagonów od Deutsche Bahn - przekazał polski przewoźnik. Argumentuje, że zamówienie dodatkowych wagonów potrzebne z uwagi na m.in wzrost liczby pasażerów.

Szczegóły zakupu i wprowadzenia wagonów do ruchu

Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, ogłosił w ubiegłym tygodniu, że spółka zakupi 50 używanych wagonów od niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Biuro prasowe PKP Intercity poinformowało, że tabor trafi do Polski w pierwszym kwartale 2026 roku i zostanie w szybkim tempie włączony do eksploatacji. PKP Intercity podkreśliło, że wszystkie wagony będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do jazdy z maksymalną prędkością 200 km/h.

- Wagony zostaną poddane niezbędnym naprawom, które umożliwią ich jak najszybsze wdrożenie do eksploatacji w PKP Intercity. Będzie to realizowane przez PKP Intercity Remtrak. Trasy na jakie zostaną skierowane PKP Intercity będzie komunikować bliżej terminu wdrożenia wagonów do ruchu - przekazała spółka.

Dlaczego potrzebne są dodatkowe wagony?

PKP Intercity wyjaśnia, że decyzja o zakupie dodatkowych wagonów jest przede wszystkim efektem rosnącej liczby pasażerów oraz zwiększającej się liczby pociągów uruchamianych w skali roku.

- W porównaniu rozkładu jazdy na sezon 2025/2026 do 2022/2023 PKP Intercity uruchomi już w grudniu o 28 proc. pociągów więcej dla pasażerów. Aby móc zapewnić wystarczającą liczbę miejsc w pociągach niezbędny jest tabor, który to umożliwi. Ponadto 2 razy nierozstrzygnięte przetargi na tabor piętrowy (lipiec 2023, marzec 2024) powodują wymierną lukę w dostępności taboru w nadchodzących latach - podała spółka.

Intensywne naprawy i poszukiwania taboru za granicą

Przewoźnik podkreślił, że intensyfikuje naprawy posiadanego taboru przez co obecnie w zakładach naprawczych znajduje się około dwukrotnie więcej wagonów niż w latach poprzednich. Ponadto został uruchomiony przetarg na najem używanych wagonów.

- Prowadzimy ofertowanie zakupu używanych wagonów z rynków zagranicznych, a także realizujemy ogromny program inwestycyjny w polskim przemyśle – ponad 16,5 mld zł. (...) Wszystko po to, by utrzymać możliwość realizacji oferty przewozowej odpowiadającej szybko rosnącym potrzebom pasażerów oraz zabezpieczyć pozycję PKP Intercity w latach 2026–2032, tak aby uniknąć spadku udziałów w rynku - wskazał przewoźnik.

PKP Intercity. Największy operator międzyregionalny

PKP Intercity jest największym w Polsce operatorem kolejowym obsługującym połączenia międzyregionalne, łączącym duże miasta oraz popularne destynacje turystyczne, a także umożliwiającym podróże międzynarodowe. W ubiegłym roku pociągi spółki przewiozły 78,5 mln pasażerów. Przewoźnik oferuje cztery kategorie połączeń: ekonomiczne TLK i InterCity (IC) oraz ekspresowe Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP), obsługiwane pociągami Pendolino.

Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP

Rz czy ż? Ó czy u? To największe pułapki w polskiej ortografii
Pytanie 1 z 25
Pióro czy piuro?
Karolina Pajączkowska wywiad Grzegorz Trzeciak 2025_12_07