PKP Intercity kupuje 50 wagonów od Deutsche Bahn
W pierwszym kwartale 2026 roku do PKP Intercity trafi 50 używanych wagonów od Deutsche Bahn - przekazał polski przewoźnik. Argumentuje, że zamówienie dodatkowych wagonów potrzebne z uwagi na m.in wzrost liczby pasażerów.
Szczegóły zakupu i wprowadzenia wagonów do ruchu
Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, ogłosił w ubiegłym tygodniu, że spółka zakupi 50 używanych wagonów od niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Biuro prasowe PKP Intercity poinformowało, że tabor trafi do Polski w pierwszym kwartale 2026 roku i zostanie w szybkim tempie włączony do eksploatacji. PKP Intercity podkreśliło, że wszystkie wagony będą wyposażone w klimatyzację i przystosowane do jazdy z maksymalną prędkością 200 km/h.
- Wagony zostaną poddane niezbędnym naprawom, które umożliwią ich jak najszybsze wdrożenie do eksploatacji w PKP Intercity. Będzie to realizowane przez PKP Intercity Remtrak. Trasy na jakie zostaną skierowane PKP Intercity będzie komunikować bliżej terminu wdrożenia wagonów do ruchu - przekazała spółka.
Dlaczego potrzebne są dodatkowe wagony?
PKP Intercity wyjaśnia, że decyzja o zakupie dodatkowych wagonów jest przede wszystkim efektem rosnącej liczby pasażerów oraz zwiększającej się liczby pociągów uruchamianych w skali roku.
- W porównaniu rozkładu jazdy na sezon 2025/2026 do 2022/2023 PKP Intercity uruchomi już w grudniu o 28 proc. pociągów więcej dla pasażerów. Aby móc zapewnić wystarczającą liczbę miejsc w pociągach niezbędny jest tabor, który to umożliwi. Ponadto 2 razy nierozstrzygnięte przetargi na tabor piętrowy (lipiec 2023, marzec 2024) powodują wymierną lukę w dostępności taboru w nadchodzących latach - podała spółka.
Intensywne naprawy i poszukiwania taboru za granicą
Przewoźnik podkreślił, że intensyfikuje naprawy posiadanego taboru przez co obecnie w zakładach naprawczych znajduje się około dwukrotnie więcej wagonów niż w latach poprzednich. Ponadto został uruchomiony przetarg na najem używanych wagonów.
- Prowadzimy ofertowanie zakupu używanych wagonów z rynków zagranicznych, a także realizujemy ogromny program inwestycyjny w polskim przemyśle – ponad 16,5 mld zł. (...) Wszystko po to, by utrzymać możliwość realizacji oferty przewozowej odpowiadającej szybko rosnącym potrzebom pasażerów oraz zabezpieczyć pozycję PKP Intercity w latach 2026–2032, tak aby uniknąć spadku udziałów w rynku - wskazał przewoźnik.
PKP Intercity. Największy operator międzyregionalny
PKP Intercity jest największym w Polsce operatorem kolejowym obsługującym połączenia międzyregionalne, łączącym duże miasta oraz popularne destynacje turystyczne, a także umożliwiającym podróże międzynarodowe. W ubiegłym roku pociągi spółki przewiozły 78,5 mln pasażerów. Przewoźnik oferuje cztery kategorie połączeń: ekonomiczne TLK i InterCity (IC) oraz ekspresowe Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP), obsługiwane pociągami Pendolino.
Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP