OPÓŹNIENIA na Lotnisku Chopina! Niektóre loty mogą zostać odwołane

2022-04-09 16:00

Ok. 30 minut wynoszą opóźnienia samolotów startujących lub lądujących na warszawskim Lotnisku Chopina - przekazała w sobotę PAP rzeczniczka portu Anna Dermont. Służby lotniskowe na bieżąco monitorują sytuację, która jest spowodowana brakiem personelu kontroli ruchu lotniczego - dodała.

Opóźnienia na Lotnisku Chopina! Niektóre loty mogą zostać odwołane. Brakuje kontrolerów ruchu lotniczego

i

Autor: Unsplash - Erik Odiin/ Creative Commons Opóźnienia na Lotnisku Chopina! Niektóre loty mogą zostać odwołane. Brakuje kontrolerów ruchu lotniczego

"Na ten moment opóźnienia na Lotnisku Chopina wynoszą ok. 30 minut. Służby lotniskowe na bieżąco monitorują sytuację, która powstała niezależnie od zarządzającego lotniskiem i jest spowodowana brakiem personelu kontroli ruchu lotniczego" - przekazała Dermont. Zapewniła jednocześnie, że wszyscy pracownicy linii lotniczych, służb lotniskowych i agentów obsługi naziemnej "dokładają wszelkich starań, żeby ruch na Lotnisku Chopina był płynny, a sytuacja jak najmniej uciążliwa dla pasażerów".

Komunikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wcześniej Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) przekazał w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej, że "w najbliższych dniach może dojść do nieregularności w ruchu lotniczym nad Polską, w tym do opóźnień i odwołań rejsów".

"Zalecamy pasażerom, żeby byli przygotowani na możliwość wystąpienia opóźnień, jak i odwołań połączeń lotniczych oraz na bieżąco zasięgali informacji u przewoźników lotniczych o statusie danego rejsu" - poinformował ULC.

ULC przekazał, że w Urzędzie funkcjonuje infolinia Komisji Ochrony Praw Pasażerów, gdzie można uzyskać informacje dotyczące obowiązków przewoźnika w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu oraz na temat praw przysługujących pasażerom. Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 9.00-13.00.

Inflacja będzie kilka razy wyższa

Konflikt kontrolerów i PAŻP

W piątek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała w komunikacie, że "aktualnie mierzy się z wyzwaniem zwiększonej liczby absencji kontrolerów ruchu lotniczego z powodu m.in. zwolnień lekarskich, zgłoszeń niedyspozycji, itp., a w konsekwencji - opóźnieniami w ruchu lotniczym". "Agencja podejmuje niezbędne działania mające na celu zapewnienie obsad kontrolerskich oraz stabilizację sytuacji w kolejnych dniach" - zapewniła PAŻP.

Agencja przekazała również w piątek, że do tej pory w ramach rozmów z zarządem Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego "zostały szeroko omówione kwestie bezpieczeństwa, które są priorytetem dla obu stron". "Dodatkowo w trakcie prowadzonych rozmów zgłaszane są przez stronę społeczną kolejne zagadnienia wykraczające poza ustalony zakres" - wskazała w piątek PAŻP.

W drugiej połowie stycznia br. PAŻP podała, że wdraża nowy regulamin wynagradzania, który wszedł w życie pod koniec zeszłego roku. Jest on elementem planu modernizacji Agencji. Jak podkreśliła wówczas PAŻP, regulamin ten został wypracowany wspólnie ze stroną społeczną i zaakceptowany przez ministra infrastruktury. Według PAŻP wyrównuje on "narosłe przez lata dysproporcje w zarobkach pracowników służb operacyjnych oraz wprowadza system motywacji i zachęt dla pracowników".

Agencja informowała, że blisko trzy czwarte jej pracowników, w tym m.in. kontrolerzy pracujący w organach regionalnych, większość służb operacyjnych i technicznych, przyjęło nowe warunki i pracuje na nowych zasadach. Zgodnie z nowym regulaminem wynagradzania kontrolerzy ruchu lotniczego mogą zarobić do 45 tys. zł miesięcznie, z uwzględnieniem środków z funduszu premiowego. Ponadto każdy z pracowników Agencji może otrzymać dodatkowo wynagrodzenie za pracę w rozwojowych projektach prowadzonych przez PAŻP.

PAŻP przekazała wówczas, że na nowe zasady nie zgodziła się grupa kontrolerów z Warszawy. 112 kontrolerów ruchu lotniczego, reprezentowanych przez Zarząd Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, przekazało pracodawcy oświadczenia woli z odmową przyjęcia zaproponowanych im warunków pracy i płacy wynikających z obowiązującego w Agencji Regulaminu Wynagradzania. W lutym br. Agencja informowała, że ma do czynienia ze składanymi rezygnacjami z pracy przez kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy – "blisko 170 osób znajduje w okresie wypowiedzenia, który dla większości zakończy się pod koniec kwietnia 2022 r.". Według danych na luty w Warszawie zatrudnionych było 208 kontrolerów obszaru i zbliżania.

Premier Mateusz Morawiecki na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z dniem 31 marca 2022 r. powołał Anitę Oleksiak na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Oleksiak zastąpiła pełniącego obowiązki prezesa Agencji Janusza Janiszewskiego.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. PAŻP utrzymuje się z opłat pobieranych od linii lotniczych z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla samolotów lądujących, startujących na i z polskich lotnisk oraz tych przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną. Pobiera dwie opłaty: trasowe i terminalowe. Ich wysokość zależy od poziomu rokrocznie ustalanych stawek jednostkowych stosowanych przy opłatach za świadczone usługi nawigacyjnej.