Opony

i

Autor: Julia Avamotive (Pexels)

Opony całoroczne. Czy wato je zakładać? O tym musisz pamiętać!

2021-11-29 10:18

Opony całoroczne - zwane inaczej wielosezonowymi - dla wielu kierowców są jak najbardziej wygodne. Zaoszczędza się także czas i pieniądze, ponieważ nie trzeba ich zmieniać ani na letnie, ani na zimowe. Inni uważają jednak, że wymysł ten to zupełna porażka. Czy w związku z tym, na pewno jednak warto je zakładać? Rozwiewamy wasze wątpliwości w poniższym artykule.

Opony całoroczne. To opony letnie i zimowe w jednym. Można na nich jeździć niezależnie od warunków atmosferycznych o każdej porze roku, o czym zapewniają producenci. Opona całoroczna musi być przystosowana do poruszania się samochodem po drogach suchych, jak też mokrych, a nawet oblodzonych. Jak informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w Polsce opony te posiada je 15 procent kierowców. Warto je jednak zawsze sprawdzić przed sezonem zimowym. Najważniejsza jest zasada 3xP - porządne opony, profesjonalny serwis i prawidłowe ciśnienie. 

Opony całoroczne. Dlaczego warto w nie inwestować?

Warto się zastanowić nad ich kupnem chociażby ze względu na to, że nawet najlepsze opony letnie nie poradzą sobie tak dobrze, jak opony wielosezonowe na błocie i śniegu. Na suchej nawierzchni latem będą się one zachowywały lepiej niż doskonałej jakości zimówki. Są dogodną opcją dla właścicieli małych aut i kierowców, którzy nie jeżdżą w długie trasy. 

Minusem może być to, że jeżdżąc na tych oponach przez cały sezon - szybciej je niszczymy, co wiąże się z kosztami. Trzeba je częściej wymieniać, jednak nie ma konieczności zakupu dwóch kompletów opon. Można więc uznać, że opony uniwersalne w konsekwencji nie przyczynią się do oszczędności na eksploatacji pojazdu, ale na pewno ich zakup to duża wygoda dla kierowców.

Jeszcze kilka lat temu opony całoroczne były zaniedbywane przez producentów, którzy skoncentrowali się na rozwiązaniach sezonowych. Dziś jest już zupełnie inaczej. Obecnie z samochodu korzystają nie tylko profesjonalni i wymagający kierowcy, którzy rocznie robią kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, ale również osoby, korzystające z pojazdu sporadycznie i nie potrzebujące wyspecjalizowanego ogumienia.

Według serwisu motofakty.pl, nowoczesne opony całoroczne są w stanie w niektórych warunkach dorównać oponom sezonowym. O ile opony zimowe mają zachowywać swoje właściwości zimą, przy niskich temperaturach oraz w kiepskich warunkach pogodowych, letnie mają zapewnić świetną przyczepność w wysokich temperaturach oraz podczas deszczu, tak opony całoroczne muszą „ogarnąć” wszystko.

Opony całoroczne cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Za granicą decydują się na nie właściciele przeważnie luksusowych aut, czego przykładem jest chociażby Szwajcaria, w której moda na opony wielosezonowe trwa już od wielu lat. Nie są one jednak dla każdego. Warto rozważyć ich zakup, jeżeli nie pokonujesz długich dystansów. 

Opony całoroczne. Koszty eksploatacji

Opona całoroczna przy przebiegu 20 000 kilometrów rocznie wystarczy na około 3 lata użytkowania, dlatego też koszt zakupu dzielimy na trzy, bowiem nie dochodzą żadne dodatkowe koszty eksploatacji związane z wymianą, przechowywaniem itp. W rezultacie roczny koszt użytkowania ogumienia całorocznego wynosi 440 złotych.

Dwa komplety opon sezonowych powinny starczyć na dwa razy dłużej tj. 120 000 kilometrów. Przy założeniu, że rocznie pokonamy 20 000 kilometrów, wymiana opon będzie wypadała co 6 lat, zatem koszt zakupu należy podzielić przez sześć, co da kwotę około 393 złotych. To o około 50 złotych mniej, niż w przypadku opon całorocznych, ale nie zapominajmy o kosztach wymiany opon dwa razy do roku oraz ewentualnych kosztach składowania opon. W ostateczności kwota ta może przekroczyć 500-550 złotych rocznie.

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!

Czyje to słowa?

Pytanie 1 z 5
Dziś będę dzika niczym Afryka
Super Raport 26.11 (Goście: Stefan Niesiołowski - były wicemarszałek Sejmu, Joanna Senyszyn - Lewica) Sedno Sprawy: Paweł Kukiz