Ciężarówka

i

Autor: Pixabay.com

Wiadomości

Gigantyczne pieniądze na zielone ciężarówki! Nawet 750 tys. zł dotacji. Ruszył nabór wniosków

2025-05-30 13:45

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował, że program dofinansowania zakupu lub leasingu zeroemisyjnych ciężarówek z budżetem aż 2 miliardów złotych! To szansa na zgarnięcie nawet 750 tysięcy złotych dotacji i zrewolucjonizowanie swojej floty. Kto może skorzystać i jakie są zasady?

Ruszył nabór wniosków o dotacje na zeroemisyjne ciężarówki

To wiadomość, która zelektryzuje polski sektor transportowy! Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił w piątek start długo oczekiwanego programu dofinansowania zakupu lub leasingu zeroemisyjnych ciężarówek. W puli jest aż 2 miliardy złotych, a przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie sięgające nawet 750 tysięcy złotych na jeden pojazd!

Kto i na co może dostać pieniądze?

Jak wynika z komunikatu NFOŚiGW, program finansowany jest ze środków Funduszu Modernizacyjnego i ma na celu przyspieszenie transformacji polskiego sektora transportu ciężkiego w kierunku zeroemisyjności. Nabór wniosków ruszył w piątek, 30 maja, i potrwa aż do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania alokacji.

Beneficjentami mogą być przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział w Polsce. Co ważne, można złożyć więcej niż jeden wniosek, jednak łączne dofinansowanie dla jednego przedsiębiorcy (wraz z firmami powiązanymi) nie może przekroczyć 15% budżetu programu.

Wsparcie dotyczy zakupu lub leasingu fabrycznie nowych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 12 t) oraz N3 (powyżej 12 t), które:

wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie,wykorzystują energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych,posiadają silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.

Wysokość dotacji jest uzależniona od wielkości przedsiębiorstwa:

  • Mikroprzedsiębiorstwo: do 60% kosztów kwalifikowanych.
  • Średnie przedsiębiorstwo: do 50% kosztów kwalifikowanych.
  • Duże przedsiębiorstwo: do 30% kosztów kwalifikowanych.

Maksymalna kwota wsparcia może wynieść do 400 tys. zł lub nawet 750 tys. zł, w zależności od kategorii pojazdu i wielkości firmy. W przypadku zakupu, dotacja pokryje różnicę w cenie między pojazdem zeroemisyjnym a jego spalinowym odpowiednikiem referencyjnym. Przy leasingu będzie to dopłata do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu, przy czym pomoc nie może być wyższa niż ta opłata.

Krok w stronę czystszego powietrza i nowoczesnego transportu

Jak podkreślił cytowany w komunikacie zastępca prezesa NFOŚiGW, Paweł Augustyn, program ten, wraz z uruchomionym 31 marca programem wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich, przyczynia się do transformacji polskiego sektora transportu. Ma to bezpośrednio wpłynąć na poprawę jakości powietrza oraz wzrost konkurencyjności polskich firm transportowych na europejskim rynku.

Pieniądze na ten cel pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, unijnego instrumentu finansowego zasilanego środkami ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2. Szacuje się, że w latach 2021-2030 do Polski może trafić z tego źródła około 60 mld zł, które mają wspierać modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej i rozwój zeroemisyjnego transportu. Krajowym operatorem Funduszu Modernizacyjnego jest właśnie NFOŚiGW.

To ogromna szansa dla polskich przewoźników na modernizację taboru i wejście w erę ekologicznego transportu. Szczegółowe informacje na temat programu i zasad składania wniosków dostępne są na stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło: Komunikat NFOŚiGW (PAP)

Radio ESKA Google News