SKM

Znamy ceny wspólnych biletów na SKM i komunikację miejską w Szczecinie. Czy są wysokie?

2024-03-28 15:27

Od 1 września planowane jest prowadzenie wspólnego biletu miesięcznego na komunikację miejską w Szczecinie i Stargardzie oraz przejazdy w Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Aglomeracyjny bilet pozwoli pasażerom zaoszczędzić nawet ponad 170 zł na funkcjonujących dziś tzw. sieciówkach.

Wspólny bilet na SKM i komunikację miejską w Szczecinie

Miesięczny bilet aglomeracyjny – w podstawowym wariancie - obejmował będzie połączenia kolejowe: Szczecin–Stargard, Szczecin–Gryfino. Szczecin–Goleniów oraz komunikacją miejską w Szczecinie. Kosztować ma 250 zł. Korzystający z połączeń kolejowych tylko na terenie Szczecina (plus autobusy i tramwaje) zapłacą 150 zł. Natomiast wariant rozszerzony o komunikację miejską w Stargardzie – kosztować ma poniżej 300 zł. Będą również ustawowe ulgi dla uczniów, studentów, emerytów.

- Jednym z głównych założeń uruchomienia SKM jest właśnie wspólny bilet, który wprowadzamy od 1 września. To ma zachęcić mieszkańców Szczecina i regionu do korzystania z transportu zbiorowego. Odnosząc cenę biletu aglomeracyjnego do kosztów zakupu biletów okresowych, będzie to duża oszczędność – powiedział Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które realizuje projekt SKM.

SKM ma służyć przede wszystkim dojeżdżającym codziennie do pracy, do szkoły, na uczelnie. Teraz kolejowy bilet miesięczny na trasę Stargard-Szczecin kosztuje 343 zł. Bilet miesięczny Goleniów – Szczecin 309 zł. "Abonament" na połączenie kolejowe Gryfino–Szczecin 271 zł. Podstawowy bilet miesięczny na komunikację miejską w Szczecinie (bez autobusów pospiesznych) 80 zł.

- Dzięki biletom aglomeracyjnym, mamy nadzieję, pasażerów przybędzie – stwierdził Walaszkowski

Szczecińska Kolej Metropolitalna - kiedy ruszy?

Szczecińska Kolej Metropolitalna jest na pierwszym etapie wdrażania. Dzięki porozumieniu samorządów (Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, gmina Kobylanka i samorząd województwa) w sprawie współfinansowania dodatkowych połączeń kolejowych - od wiosny został "zagęszczony" rozkład jazdy regionalnych pociągów. Np. na kierunku Szczecin–Stargard w godzinach szczytu pociągi są co ok. 20 minut. Z Gryfina do Szczecina, w szczycie, jeżdżą co pół godziny.

W 2026 roku ma zostać otwarta – po gruntownej przebudowie – linia ze Szczecina do Polic, na której zaplanowano 17 przystanków. To będzie najważniejsza, najbardziej oczekiwana przez mieszkańców, część SKM.

- Prace budowlane mają zakończyć się do końca 2025 roku. Jak będzie przebiegała certyfikacja linii, trudno przewidzieć, ale najpóźniej 1 czerwca 2026 roku pociągi pojadą – powiedział dyrektor Walaszkowski.

Wprowadzenie wspólnego biletu zapowiadane jest na 1 września 2024 r., ale wcześniej to rozwiązanie ma być testowane.

- Testy zaczną się miesiąc wcześniej. Będą już karty aglomeracyjne, ale też oczywiście możliwość zakupu biletów przez smartfon – podsumował Walaszkowski

Koszty budowy SKM (obejmujące m.in. modernizację linii kolejowej Szczecin-Police oraz budowę kilkudziesięciu przystanków) szacowane są na prawie 1,2 mld. Projekt otrzymał dofinansowanie środkami UE w wysokości 512 mln zł.

Niecodzienna wystawa na pętli tramwajowej w Szczecinie