Zabytkowa nastawnia w Bytomiu do remontu

i

Autor: UM Bytom

Inwestycje

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu do remontu. PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na projekt prac

PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na wykonanie projektu remontu nastawni kolejowej w Bytomiu, która - przypomnijmy - miała zostać wyburzona. Tak się, na szczęście, ostatecznie nie stanie.

Nastawnia w Bytomiu do remontu. Rozstrzygnięto przetarg

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa "Bt" z lat trzydziestych ubiegłego wieku zyska drugie życie. PKP PLK rozstrzygnęło przetarg na wykonanie projektu jej remontu. 

Bytomski magistrat poinformował, że firma Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic złożyła najkorzystniejszą ofertę. 

- Jeżeli w najbliższym czasie pozostali oferenci nie złożą odwołania, to firma z Gliwic wykona projekt remontu zabytkowej nastawni - czytamy w komunikacie UM w Bytomiu. Firma będzie miała na to czas do 28 grudnia tego roku. 

Dodajmy, że w zakresie zadania będzie m.in. wykonanie inwentaryzacji obiektu oraz stworzenie kosztorysu wszystkich prac. Wykonawca będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów. 

Nastawnia bramowa w Bytomiu nie pełni już funkcji posterunku technicznego. We wrześniu ubiegłego roku roku sterowanie ruchem zostało przeniesione na nastawnię BT4.  Docelowo ruch pociągów - po przeprowadzeniu modernizacji linii kolejowej nr 131 - będzie kierowany z nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania "Bytom" w rejonie ul. Składowej.

Nastawnię wzniesiono w latach 30. XX wieku

Nastawnia bramowa została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku. Wówczas Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w stylu streamline. Bytomski obiekt ma dwubryłową formę. Nastawnia miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131, ale tak się nie stanie. A wszystko dzięki lokalnym społecznikom. 

Przypomnijmy, że wystąpili oni z wnioskami o wpisanie nastawni do rejestru zabytków. Dwa lata temu do rejestru została wpisana nadwieszona stalowa część budynku, stalowe filary, a także suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, a w ubiegłym roku - już cały obiekt.

Najważniejsze wiadomości ze Śląska

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/