Wizz Air powiększa bazę w Katowicach. Nowej inwestycji na lotnisku w Pyrzowicach można pozazdrościć

Na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach zakończyła się budowa nowej inwestycji. Przeznaczona jest dla linii pasażerskich Wizz Air. W nowym hangarze znalazły się dwa stanowiska obsługi samolotów oraz m.in. pomieszczenia warsztatowe i magazynowe.

Wizz Air w Katowicach

Trzeci hangar obsługi technicznej oddało w czwartek do użytku zarządzające portem lotniczym Katowice Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze. Wewnątrz znalazły się dwa stanowiska obsługi samolotów oraz m.in. pomieszczenia warsztatowe i magazynowe. Wcześniej przed hangarem powstała nowa płyta postojowa. Z nowej części lotniska w Pyrzowicach będzie korzystać linia pasażerska Wizz Air.

Rozbudowa bazy technicznej samolotów na lotnisku im. Wojciecha Korfantego podzielona była na dwa zadania. Pierwsza faza rozpoczęła się w marcu 2020 r. wraz z początkiem inwestycji określanej jako "pps hangary", czyli budowy płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha. Mieści ona stanowiska dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320. Ukończono ją wiosną br.

Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa hangary. Pierwszy z nich powstał w zachodniej części tego terenu. Generalnym wykonawcą była firma Promus Ruda Śląska.

Powierzchnia użytkowa nowego obiektu wynosi prawie 9,3 tys. m kw., a kubatura ok. 122 tys. m sześc. Wewnątrz znalazły się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo, a także pomieszczenia warsztatowe (m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia) i magazynowe. W budynku umieszczono zaplecze biurowo-socjalne z częścią szkoleniową.

- Trzeci hangar to nowe miejsca pracy, to dalsza dywersyfikacja infrastruktury i kolejny element tworzenia z Pyrzowic portu wielofunkcyjnego, to także wzmocnienie efektu synergii pomiędzy biznesem a nauką, ponieważ na Politechnice Śląskiej cały czas kształcone są kadry na potrzeby firm zajmujących się obsługą techniczną samolotów  – mówi prezes GTL Artur Tomasik.

Trzeci hangar na lotnisku w Pyrzowicach

Użytkownikiem nowego obiektu będzie linia Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach. Jak akcentował w czwartek prezydent Wizz Air Robert Carey współpraca tej linii z Katowice Airport trwa już z powodzeniem 18 lat.

- Doceniamy profesjonalizm i doświadczenie Katowice Airport oraz GTL, dzięki którym ta imponująca inwestycja została sfinalizowana pomimo trudnego czasu pandemii. Dla Wizz Air oznacza to kolejne możliwości rozwoju. Wierzymy, że uruchomienie najnowszego hangaru, w którym Wizz Air będzie przeprowadzać przeglądy techniczne samolotów, jest kolejnym etapem zacieśniania współpracy między naszymi firmami i świadczy o naszym zaangażowaniu w działalność w Katowicach – wskazał prezydent Wizz Air Robert Carey.

- W hangarze będą serwisowane wyłącznie nasze maszyny. Z Katowic odbywa się tak dużo lotów – a mamy nadzieję, że będzie ich jeszcze więcej – iż możemy skupić się wyłącznie na samolotach obsługujących nasze loty. Nie będziemy świadczyć usług dla innych linii lotniczych. Wszystko to ma związek z naszymi ambicjami dotyczącymi zwiększania liczby lotów z Polski - powiedział dla WNP.PL Robert Carey, prezes Wizz Aira.

Katowice Airport ma najlepszą infrastrukturę w Polsce

Przedstawiciele Katowice Airport akcentują, że w gronie trzynastu polskich lotnisk regionalnych, to właśnie ten port dysponuje obecnie najlepiej rozwiniętą infrastrukturą do obsługi technicznej statków powietrznych. W Pyrzowicach działają trzy hangary o łącznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. i kubaturze 287 tys. m sześc.; dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C.

Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów (MRO), w oparciu o tę infrastrukturę oferują w Pyrzowicach znaczny zakres usług, począwszy od liniowych przeglądów samolotów trwających kilka godzin, poprzez szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, skończywszy na dużych bazowych obsługach typu C-Check lub D-Check, które zajmują do kilku tygodni.

Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się w Katowice Airport w 2011 r. kiedy do użytku po generalnym remoncie oddano hangar odziedziczony jeszcze po Wojsku Polskim. Najemcą tego obiektu jest linia Wizz Air, a obsługę airbusów z rodziny A320 przewoźnika prowadzi tam firma LS Technics, wykonując głównie przeglądy liniowe oraz tzw. szybkie wymiany silników.

Drugi hangar, wybudowany od podstaw, został oddany do użytku w lipcu 2012 r. To budynek z dwoma zatokami dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321. Od początku najemcą jest firma Linetech Aircraft Maintenance, która realizuje tam duże strukturalne i komponentowe przeglądy samolotów średniodystansowych m.in. z grupy Lufthansa, linii Finnar czy TUIfly.

Funkcjonowanie na lotnisku Katowice bazy obsługi technicznej samolotów spowodowało, że wybrane szkoły średnie w woj. śląskim oraz Politechnika Śląska zaczęły rozwijać ofertę kształcenia kadr dla lotnictwa. W 2008 r., m.in. z inicjatywy GTL, przy Politechnice Śląskiej powstało Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. W 2021 r. było ich 2,32 mln. Prognoza na 2022 rok zakłada obsłużenie ok. 4,5 mln pasażerów.

Lotnisko w Pyrzowicach jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. pap