Spis treści
Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych 2026
Nowe regulacje wprowadzają trzy progi kosztowe (do końca 2025 roku obowiązują dwa: do 150 tys. i 225 tys. zł), do wysokości których przedsiębiorcy będą mogli zaliczać wydatki z tytułu amortyzacji, leasingu, najmu lub dzierżawy samochodów osobowych:
- do 225 000 zł – w przypadku pojazdów elektrycznych i wodorowych,
- do 150 000 zł – dla samochodów niskoemisyjnych, tj. emitujących mniej niż 50 g CO₂/km,
- do 100 000 zł – dla wszystkich pozostałych pojazdów, w tym większości spalinowych i klasycznych hybryd, które emitują więcej niż 50 g CO₂/km.
Škoda liczy na wzrost sprzedaży hybryd
Zmiany w prawie mogą negatywnie wpłynąć na sprzedaż niektórych modeli, choć są producenci, którzy upatrują w nich szansy na wzrosty - Škoda zakłada, że zainteresowanie jej hybrydami plug-in może wzrosnąć. "Wynika to przede wszystkim z zastosowania wyśrubowanych norm w naszych modelach. Škoda Superb oraz Škoda Kodiaq w aktualnych wersjach napędowych nie przekraczają progu 50 g/km emisji CO₂, co pozwala im nadal korzystać z korzystniejszego limitu amortyzacyjnego" - podkreślono w komunikacie prasowym.
Jak wyjaśniono, w przypadku Superba z silnikiem 1.5 TSI PHEV (204 KM) w wersjach Edition 130, Selection, L&K oraz Sportline, emisja CO₂ wynosi 8 g/km, taki sam poziom emisji osiąga wersja Combi. Natomiast u Kodiaqa wyposażonego w silnik 1.5 TSI PHEV (204 KM) oferowanego w wariantach Edition 130 oraz Selection, emisja CO₂ wynosi 9 g/km.
"Dla przedsiębiorców decydujących się na wybór tych modeli oznacza to pełną przewidywalność podatkową i inwestycyjną. Co więcej, dane homologacyjne dla Superba pozostaną niezmienne przez cały 2026 rok, a w przypadku Kodiaqa, co najmniej do późnej jesieni przyszłego roku" - wyjaśniono.
Czym są progi amortyzacji?
Progi amortyzacji samochodów to limity wartości pojazdu, od których przedsiębiorca może naliczać odpisy amortyzacyjne i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodu. Innymi słowy, określają one maksymalną kwotę, jaką można rozliczyć w kosztach w ramach stopniowego "zużywania" auta firmowego. Jeśli wartość samochodu przekracza obowiązujący limit, nadwyżka nie może zostać uwzględniona przy obliczaniu podatku.
Wysokość progów amortyzacji zależy od rodzaju napędu i poziomu emisji CO2 – państwo w ten sposób promuje zakup pojazdów niskoemisyjnych i elektrycznych. Przykładowo, przy limicie 150 000 zł dla aut spalinowych, przedsiębiorca kupujący samochód za 300 000 zł może zaliczyć w koszty jedynie połowę jego wartości. Dzięki temu rozwiązaniu amortyzacja pozwala realnie zmniejszyć obciążenia podatkowe, ale tylko w granicach ustalonych przez przepisy.
Nowa Kia K4:
 
		                 
                   
             
             
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
         
            
        