Fiat 126P Bis jako Hot Wheels
Fiat 126P Bis projektu Pawła Czarneckiego pokonał rywali z całego świata i zdobył tytuł globalnego zwycięzcy 2025 Hot Wheels™ Legends Tour - największego na świecie konkursu dla twórców i pasjonatów motoryzacji.
To ogromne wyróżnienie dla polskiej sceny motoryzacyjnej: jego wyjątkowy, rajdowy Maluch trafi teraz do minikolekcji Hot Wheels Garage of Legends™ i zostanie odwzorowany w skali 1:64 jako oficjalny model Hot Wheels sprzedawany na całym świecie. Auto, które zaczynało jako garażowy projekt, dziś staje się globalną ikoną - kupią je fani w USA, Japonii, Ameryce Południowej czy Europie. To pierwszy tak spektakularny sukces w historii polskiego etapu Legends Tour.
Jak wyjaśnia w komunikacie Mattel, producent Hot Wheels, Fiat Czarneckiego zachwycił jury autentycznością, kreatywnością i charakterem prawdziwej rajdowej maszyny. W gronie jurorów znalazł się m.in. Jay Leno - jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci amerykańskiej kultury motoryzacyjnej, legenda telewizji i właściciel jednej z najsłynniejszych kolekcji aut na świecie, który podkreślał wyjątkowy charakter polskiego projektu. Wyraziste poszerzenia, aerodynamika inspirowana Grupą B oraz ponad 3 tys. godzin pracy sprawiły, że ten niepozorny fiat stał się jednym z najbardziej unikatowych projektów całej tegorocznej edycji.
To moment, w którym polska motoryzacyjna pasja po raz pierwszy trafia na półki sklepów - i do kolekcji fanów Hot Wheels na całym świecie.
Projekt Delta XS, bazujący na Fiacie 126p bis, nawiązuje do innej rajdówki - Lancii Delty S4, zdjęcia:
Czytaj także: Fiat 126p, czyli Maluch w nowej wersji. Projekt jest już gotowy
Fiat 126p
W ciągu blisko 30 lat (1972-2000) w Polsce i we Włoszech wyprodukowano w sumie ponad 4,6 mln Fiatów 126p (dla porównania: w niewiele krótszym czasie wyprodukowano "tylko" milion Polonezów). Maluch (początkowo potoczna nazwa pod koniec produkcji stała się oficjalną) zmotoryzował polskie społeczeństwo, był tani i prosty w naprawie. Miał też oczywiście wiele wad - przede wszystkim bardzo mało miejsca w środku. Maluch był krytykowany również za osiągi - mały silnik umieszczony z tyłu generował zaledwie 25 KM. Ale bez wątpienia to symbol polskiej motoryzacji i PRL-u, który dziś wywołuje na ulicach zainteresowanie i uśmiech.
Fiat 126p występował w wersjach:
- podstawowy model: 2-drzwiowy fastback; silnik 594 cm³/23 KM, od 1977 r. 652 cm³/24 KM.
- Steyr-Fiat 126 (1973–1975): 2069 sztuk, mocniejszy silnik bokser 643 cm³/25 KM.
- 126 BIS (1987–1991): 3-drzwiowy hatchback, silnik 703 cm³/25,2 KM, produkcja FSM Tychy (190 361 egz.).
- 126p Cabrio (1991–1995): 2-drzwiowy kabriolet oparty na wersji fastback (507 egz.).