Samochody używane tanieją, ale kupujący zwlekają
Średni przebieg sprzedawanych pojazdów wzrósł z 166 405 km do 169 546 km, a przeciętny wiek aut utrzymał się na poziomie 11 lat. Największą zmianą jest jednak wydłużenie czasu sprzedaży – z 25 dni w lipcu 2024 roku do aż 42 dni obecnie.
- Lipiec przyniósł względną stabilizację, ale też sygnały świadczące o rosnącej ostrożności konsumentów. (…) Warto zwrócić uwagę na fakt, że przeciętny czas oczekiwania na kupca niemal się podwoił - z 25 dni w 2024 roku do 42 dni w 2025 roku. To wyraźny sygnał, że klienci dokładniej rozważają swoje wybory, bardziej analizują oferty i wolniej podejmują decyzje zakupowe – komentuje Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO.
Prawie nowe auta zyskują ostrożnych klientów
W segmencie aut niemal nowych (do 3 lat) sprzedano 26 060 egzemplarzy – o 13 proc. mniej niż rok wcześniej. Choć średnia cena utrzymała się na poziomie 149 324 zł, czas oczekiwania na sprzedaż wydłużył się z 35 do 61 dni.
- Wydłużenie czasu sprzedaży takich samochodów świadczy o rosnących oczekiwaniach nabywców, którzy chcą mieć pewność, że inwestują w samochód bez ryzyka – z transparentną historią i realną wartością. Coraz częściej sięgają oni również po auta starsze, nie tylko ze względu na znacznie niższą cenę, ale także dlatego, że przy odpowiednim pochodzeniu i rzetelnej weryfikacji mogą służyć równie dobrze przez lata – podkreśla Karolína Topolová.
Jakie auta kupowali Polacy w lipcu 2025?
Najczęściej wybieranym modelem na rynku wtórnym pozostaje Opel Astra (6 297 transakcji), wyprzedzając Volkswagena Golfa (5 108) i BMW serii 3 (5 078). W czołówce dominują auta kompaktowe i klasy średniej, które łączą przystępną cenę z relatywnie niskimi kosztami utrzymania.
W podziale regionalnym liderem tradycyjnie było województwo mazowieckie (43 755 sprzedanych samochodów, średnia cena 56 712 zł), natomiast najmniej aut zmieniło właściciela w opolskim (3 246). Najdroższe auta oferowano w Mazowieckiem, a najtańsze w warmińsko-mazurskim (średnia 37 805 zł).
Co oznaczają te dane dla kupujących i sprzedających?
Dane za lipiec 2025 potwierdzają, że choć samochody używane w Polsce tanieją, decyzje zakupowe podejmowane są wolniej. Rosnąca ostrożność klientów, wydłużony czas sprzedaży i duża dostępność ofert sprawiają, że transparentność i rzetelność ogłoszeń stają się kluczowe.
Dla kupujących to dobra wiadomość – większa selektywność pozwala liczyć na korzystniejsze ceny i większe bezpieczeństwo transakcji. Dla sprzedających oznacza to jednak konieczność cierpliwości oraz dbałości o wiarygodność oferty.
Najlepszy używany samochód do 40 tys. zł. Te modele wskazała AI
Ranking miast przyjaznych kierowcom 2025: