„Zmarnowana szansa na rewitalizację”. Działacze o planach przebudowy ul. 1 Maja [AUDIO]

2020-03-05 12:19
Ul. 1 Maja w Lublinie swoje najlepsze czasy ma za sobą. Stąd pomysł na rewitalizację
Autor: Bartłomiej Ważny Ul. 1 Maja w Lublinie swoje najlepsze czasy ma za sobą. Stąd pomysł na rewitalizację

Członkowie Lubelskiego Ruchu Miejskiego krytykują projekt przebudowy ulicy 1 Maja. Według nich, obecny plan jest „fatalny i stanowi zmarnowaną szansę na rewitalizację tej okolicy”. Działacze proponują kilka zmian, które – ich zdaniem – wpłyną na większą integrację mieszkańców i ogólną poprawę wyglądu tej części Lublina.

Mowa o projekcie przebudowy ul. 1 Maja w Lublinie, dawniej ważnego traktu komunikacyjnego łączącego główny dworzec kolejowy z pl. Bychawskim. Aby zaniedbana od wielu lat ulica zmieniła swój charakter, opracowano projekt jej przebudowy. Ten jednak nie zyskał akceptacji ze strony społeczników.

- Miał być woonerf, a mamy regularną ulicę z paroma ławkami, wycinkę 5 drzew, oraz techniczne biało-czerwone słupki nie mające nic wspólnego z historycznym charakterem ulicy - mówi nam Szymon Pietrasiewicz, z Lubelskiego Ruchu Miejskiego. - Od lat mówi się, że na ul. 1 Maja ma powstać woonerf, czyli przestrzeń dedykowana mieszkańcom, rowerzystom, przedsiębiorcom, która powstanie w duchu zrównoważonego rozwoju dla wszystkich użytkowników. Natomiast teraz ta przestrzeń w projekcie ma charakter typowo komunikacyjny i transportowy.

Szymon Pietrasiewicz, z Lubelskiego Ruchu Miejskiego o przebudowie ul. 1 Maja:

- Chcielibyśmy, aby zmieniony projekt przebudowy ulicy 1 Maja uwzględniał potrzeby mieszkańców – podkreśla Magdalena Długosz z Lubelskiego Ruchu Miejskiego. - Ta ulica ma być miejscem integracji mieszkańców. Ma być miejscem reprezentacyjnym, taką wizytówką dla osób przyjeżdżających pociągiem lub autobusem, które wysiądą w Lublinie po raz pierwszy w swoim życiu i będą chciały pójść w kierunku Starego Miasta.

Magdalena Długosz z Lubelskiego Ruchu Miejskiego o przebudowie ul. 1 Maja:

- Liczba miejsc parkingowych powinna zostać zmniejszona, nawet do niezbędnego minimum – przekonuje Krzysztof Kowalik. - Dobrym przykładem służy tu sąsiedni fragment ul. 1 Maja, między pl. Bychawskim a rondem Lubelskiego Lipca 80. Po zamknięciu tej ulicy dla komunikacji miejskiej, miejsc parkingowych zrobiło się nawet 3 razy więcej. Ale tak naprawdę tamtejsze sklepy nie mają zbyt dużo klientów. Większość sklepów plajtuje po pewnym czasie.

Krzysztof Kowalik z Lubelskiego Ruchu Miejskiego o przebudowie ul. 1 Maja:

Lubelski Ruch Miejski przesłał już do Ratusza list ze swoim sprzeciwem i z propozycjami zmian. Co na to Ratusz? Znamy już odpowiedź miejskich urzędników w temacie rewitalizacji ul. 1 Maja.

W budynkach mieszkalnych przy ul. 1 Maja jest zameldowanych ok 850 osób. Na etapie tworzenia koncepcji Ratuszowi zależało na tym, by po przeprowadzonej rewitalizacji terenu z jednej strony zapewnić komfort i odnowić przestrzeń, z drugiej strony nie zmieniać funkcjonalności. Brano więc pod uwagę przede wszystkim dzisiejsze przeznaczenie tego terenu i prowadzoną tu działalność przez małych przedsiębiorców.

- Zależy nam na tym, by usytuowanie tu punkty usługowe (około 100 firm na terenie całego przebiegu ul. 1Maja) mogły działać po zakończeniu inwestycji i rewitalizacji tego terenu. Na etapie opracowywania koncepcji brane była pod uwagę stworzenie woonerfu na ul. 1 Maja. Jednak przeprowadzone analizy wykazały, że realizacja takiej przestrzeni wiązałaby się z koniecznością zmiany kategorii drogi publicznej, z gminnej na wewnętrzną, co w praktyce oznaczałoby znaczne ograniczenie dojazdu z posesji i z punktów usługowych do drogi publicznej - tłumaczy Katarzyna Duma, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin. - Ograniczenie takiego dostępu oznaczałoby działanie wbrew zasadom rewitalizacji. Jeśli chodzi o dostępność terenów zielonych w najbliższej okolicy, to przypominamy, że trwają prace związane z rewitalizacją jednego z największych obszarów zielonych w Lublinie, czyli Parku Ludowego. Zależy nam na stworzeniu przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Urząd Miasta jest na etapie wyboru wykonawcy na część prac. W ostatnich latach konsultacje społeczne odbyły się już kilkukrotnie: na przełomie listopada i grudnia 2017 roku, a potem także w 2019 mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi. Ratusz odpowiada także na zarzuty członków Lubelskiego Ruchu Miejskiego.

- Nie jest prawdą informacja, którą podaje Lubelski Ruch Miejski, że na ul. 1 Maja zostaną zamontowane biało-czerwone słupki - mówi Duma. - W dokumentacji projektowej wyraźnie widać, że będą to słupki o oznaczeniach U-12C typu „Lublin” montowane w celu ochrony m. in. zieleni przed parkowaniem, i mogą mieć formę dekoracyjną. Tak też będzie w tym przypadku. Słupki typu „Lublin” koloru czarnego, ze zdobieniami są wykonywane specjalnie na zamówienie miasta. Przeznaczone są do przestrzeni reprezentacyjnych i objętych ochroną konserwatorską, jak w przypadku ul. 1 Maja. Analogiczne słupki niedawno zostały zamontowane na ul. Fabrycznej.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE