Rozpoczęło się drążenie trzeciego z czterech tuneli kolejowych pod Łodzią

i

Autor: PKP PLK / Marcin Tomaszewski

Łódź

Faustyna ruszyła. Rozpoczęło się drążenie trzeciego z czterech tuneli kolejowych pod Łodzią

2024-03-01 11:28

Maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie trzeci z czterech jednotorowych tuneli, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Trwa budowa podziemnego połączenia kolejowego między dworcem Łódź Fabryczna oraz dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach inwestycji powstanie dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ul. Odolanowskiej oraz cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy al. Włókniarzy w kierunku dworców Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Wybudowane zostaną też 3 nowe, podziemne przystanki w centrum Łodzi: Łódź Śródmieście (u zbiegu ul. Zielonej i al. Kościuszki), Łódź Polesie (u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego) oraz Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej). Nowe przystanki mają być zintegrowane z komunikacją miejską i będą pełnić rolę „metra” dla aglomeracji łódzkiej.

PKP PLK poinformowały, że mniejsza maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny. Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie tunel o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Wcześniej mniejsza tarcza TBM wybudowała już dwa tunele jednotorowe: od komory przy ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Do wybudowania pozostanie jeszcze jeden tunel o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.

W drążeniu dużego tunelu trwa obecnie przerwa, a duża tarcza TBM spoczywa w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Prace zostaną wznowione po wzmocnieniu gruntu nad trasą tunelu od przystanku Łódź Polesie do stacji Łódź Fabryczna.

- Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów. Dwa z nich zostały już wybudowane. Obecnie powstaje trzeci szacht. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości – informują PKP PLK. - Wzmocnienie podłoża pozwoli na wznowienie drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście w II kwartale br.

Cały czas trwają prace przy budowie 3 podziemnych przystanków. Na czas budowy przystanku Łódź Śródmieście zamknięte zostało skrzyżowanie al. Kościuszki i ul. Zielonej. Obecnie wykonawca usuwa w tym miejscu kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie przystąpi do budowy ścian szczelinowych i płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu, po przejściu dużego TBM, prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej, a na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2.

Termin zakończenia drążenia podziemnego tunelu zaplanowano na 2024 r., a pierwsze pociągi mają nim pojechać w 2025 r. Dzięki tunelowi dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód–zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ–południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

Nowa Trasa Górna w Łodzi już otwarta