Tunel średnicowy

Co nowego na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią? Faustyna wydobyta na powierzchnię

2024-01-19 15:10

Tarcza TBM Faustyna pod koniec lutego ma zacząć drążyć tunel prowadzący do przystanku Koziny. Żeby tak się stało musiała zostać zdemontowana, a następnie będzie przeniesiona na drugą stronę torów. Wykonawca podał nowy termin zakończenia wszystkich prac.

Co nowego na budowie tunelu średnicowego pod Łodzią?

Tarcza Faustyna, ważąca 650 ton, została rozebrana na 11 części, po to aby mogła zostać przeniesiona na drugą stronę torów przy Skarpowej. Każdy z elementów wraz z pojazdami do wywozu ziemi, będzie umieszczany na specjalnej platformie i przenoszony do komory znajdującej się na ulicy Żniwnej. Pod koniec lutego Faustyna ma przystąpić do drążenia kolejnego tunelu o długości 750 metrów, prowadzącego do przystanku Koziny.

- Pociąg TBM o długości 109 metrów będzie mógł przelecieć nad trakcją – mówi Marcin Tomaszewski, dyrektor ds. tuneli TBM. - To dosyć niespodziewana sytuacja, kiedy pociąg, złożony z kilku elementów, zostanie przeniesiony. Mówimy tutaj o wadze łącznie 1400 ton. Dla porównania lokomotywa średniej wagi ma około 80-100 ton. Będziemy musieli to przenieść w sposób bardzo precyzyjny na drugą stronę przy pełnej współpracy z służbami odpowiedzialnymi za trakcję. 

Kiedy zakończą się prace?

Po wydrążeniu 750-metrowego tunelu, Faustyna będzie musiała wydrążyć jeszcze jeden tunel o długości 650 metrów do przystanku K1 w okolicy ulicy Srebrzyńskiej.

Wykonawca podał nowy termin zakończenia wszystkich prac. Drążenie tuneli ma się zakończyć w marcu 2025 roku, a pierwsze pociągi mają nimi pojechać w grudniu 2025 roku.  Wartość całego projektu ma opiewać na kwotę około 1,8 mld zł. 

Nowa Trasa Górna w Łodzi już otwarta