Prace nad ustawą trwały 5 lat i ostatecznie zostały zakończone 26 lutego, kiedy to radni zaakceptowali jej finalny kształt. Dziś, 1 lipca 2020, ustawa wchodzi w życie z pełną mocą. Realnie wpłynie to na wygląd Krakowa.
Przyjęcie tych zasad ma jeden cel - ochronę wizerunku miasta poprzez odsłonięcie wartościowych obiektów architektonicznych i historycznych. Na nowe reguły muszą zwrócić uwagę wszyscy, którzy od 1 lipca będą chcieli umieścić reklamy w przestrzeni publicznej. Co z już istniejącymi reklamami? Na to pytanie odpowiada Jerzy Muzyk, Zastępca prezydenta miasta Krakowa:
Wszyscy, którzy korzystają z tych reklam, wszyscy ci, którzy produkują te reklamy, którzy je udostępniają, mają 2-letni okres dostosowawczy do dostosowania się do wymogów prawa lokalowego, jakim jest uchwała krajobrazowa.
To nie wszystko. W najbliższym czasie prezydent przedstawi Radzie Miasta Krakowa projekt uchwały o opłacie reklamowej. Ma ona mieć maksymalną możliwą wysokość i stanowiłaby dodatkowy dochód dla gminy.
Opłata ta będzie się składać z dwóch elementów: opłaty stałej dziennej oraz opłaty za każdy metr kwadratowy powierzchni reklamowej. Dla przykładu reklama o powierzchni 12 m2 kosztowałaby właściciela ok. 480 zł za kwartał.
Chcielibyśmy, aby ta opłata reklamowa obowiązywała od 1 stycznia przeszłego roku. Niezbędnym jest jednak dostosowanie naszych systemów informatycznych, ponieważ za ściągalność opłaty reklamowej będzie odpowiedzialny Wydział Podatków i Opłat UMK.
– zapowiedział prezydent.
Warto zauważyć, że uchwała dopuszcza szyldy informujące o rodzaju działalności prowadzonej na nieruchomości, na której zainstalowano tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe oraz reklamy, które mają służyć upowszechnianiu informacji o osobie, przedsiębiorstwie, usługach i przedsięwzięciach.
Więcej szczegółów dotyczących nowej uchwały można znaleźć na stronie BIP Miasta Krakowa.