Budowa KST do Górki Narodowej. Będą ważne zmiany w komunikacji miejskiej

i

Autor: Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie

Inwestycje w Krakowie

Budowa KST do Górki Narodowej. Będą ważne zmiany w komunikacji miejskiej

2023-04-19 9:23

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej to obecnie trwająca, największa samorządowa inwestycja w infrastrukturę w północnej części Krakowa. Mieszkańcy długo czekali na tramwaje, które zgodnie z zapowiedziami miasta pojadą do centrum jeszcze w tym roku. Tak duża budowa wiąże się oczywiście ze zmianami w komunikacji miejskiej. Jakie są plany Zarządu Transportu Publicznego? Jak pojadą autobusy i tramwaje? Sprawdźcie w naszym materiale.

Tramwaj na Górkę Narodową. Kiedy koniec budowy?

W Krakowie wciąż trwa budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. W ramach inwestycji, która rozpoczęła się w lipcu 2020 roku powstanie nowa linia tramwajowa o długości ok. 5,5 km wraz z 23 peronami tramwajowymi. Dodatkowo mieszkańcy skorzystają z trzech parkingów w systemie Park & Ride. Całość inwestycji jest warta prawie 600 mln złotych. Kiedy zakończy się budowa KST do Górki Narodowej?

Całe zadanie zostanie zrealizowane w tym roku, mówimy o wszystkich elementach. Chcielibyśmy, żeby po wakacjach wraz z nowym rokiem szkolnym była możliwość uruchomienia regularnego kursowania tramwajów. Taki jest plan i to podtrzymujemy. Myślę, że komunikacja tramwajowa powinna ruszyć we wrześniu. Przez cały rok, w nadchodzących miesiącach kolejne elementy infrastrukturalne będą sukcesywnie oddawane. Wszystko zostanie skończone w tym roku – informuje rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich, Jan Machowski.

Budowa KST do Górki Narodowej. Jak pojadą autobusy i tramwaje?

W poniedziałek, 17 kwietnia w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 12 odbyło się spotkanie ws. propozycji zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej po zakończeniu budowy tramwaju na Górkę Narodową. Uczestniczyli w nim mieszkańcy, radni oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Publicznego. Podczas spotkania omawiano propozycje organizacji transportu zbiorowego po oddaniu do użytkowania wybudowanej linii. Co ważne – jeśli obędzie się bez cięć w komunikacji miejskiej, to linie obecne autobusowe nie zostaną zlikwidowane.

Tramwaje na Górkę Narodową (linie 50 i 18) będą dojeżdżały do Krowodrzy Górki w czasie około 12-14 minut. Kursy mają odbywać się odpowiednio co 5 i 7,5 minuty, łącznie tramwaj do centrum będzie jeździł co około trzy minuty. 

  • Linia 137 ma zostać wydłużona do Nowego Kleparza z pominięciem pętli Krowodrza Górka, a obecne, mniejsze autobusy zastąpić ma standardowy tabor. Podobnie będzie w przypadku linii 537, której trasa nie zostanie zmieniona,
  • Skróceniu ulegnie trasa linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza,
  • Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta,
  • Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie.

Dodatkowo, być może powstanie nowa linia autobusowa (dzienna i nocna). Linie aglomeracyjne mają kończyć kursy na pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa. Co ważne, linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to mieszkańcy północnej części Krakowa pojadą nowymi liniami tramwajowymi we wrześniu.

Cracovia Maraton 2023. Ogromne zmiany w komunikacji miejskiej

i

Autor: Zarząd Transportu Publicznego

Pozostając w temacie inwestycji, które trwają w Krakowie, w poniższej galerii można sprawdzić, jak przebiegają prace remontowe na Stadionie Miejskim w Krakowie.

Ceny warzyw i owoców we Włoszech szokują Polaków