Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne/pixabay

i

Autor: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne/pixabay

Drugi podręcznik do HiT zaakceptowany przez MEN? Mamy nieoficjalną informację

2022-09-02 13:44

Nieoficjalnie: podręcznik do Historii i Teraźniejszości przygotowany przez WSiP zyskał akceptacje Ministerstwa Edukacji i Nauki. Z informacji zdobytych przez Onet, wynika, że drugi podręcznik do Hit ma już komplet pozytywnych recenzji.

Podręcznik do HiT autorstwa Wojciecha Roszkowskiego zyskał akceptacje Ministerstwa Edukacji i Nauki 1 lipca bieżącego roku i został wpisany do wykazu podręczników pod nr 1145/1/2022. Książka wzbudziła jednak niemałe kontrowersje, a także spór wśród Polaków.

Z podręcznika zrezygnowało wiele szkół z całej Polski. Jednak pojawiła się alternatywa – podręcznik do HiT przygotowało również Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Wniosek o dopuszczenie drugiego z podręczników wpłynął do MEN 22 czerwca.

Jak przekazała pod koniec zeszłego tygodnia Polska Agencja Prasowa - Szef Ministerstwa Edukacji i Nauki zapowiedział, że w tym tygodniu zostanie wydana zgoda na dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.

Z nieoficjalnych informacji przekazanych dziś przez Onet wynika natomiast, że ten właśnie ją uzyskał. Podręcznik miał zebrać już komplet pozytywnych recenzji.

- To oznacza, że nie ma już do niego merytorycznych uwag przeszkód i po publikacji stosownej informacji na stronie MEiN powinien być dopuszczony do użytku – informuje Onet.

Co wiemy na temat nowego podręcznika? Jego tytuł brzmi „Historia i Teraźniejszość. Podręczniki. Liceum i technikum. Część 1.” Jego autorami są: Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek. Książka zawiera 249 stron i już można ją nabyć w księgarniach.

Według informacji umieszczonej na stronie księgarni - podręcznik obejmuje 3 działy. Pierwszy z nich to wprowadzenie, które przedstawić i porządkować ma wybrane zagadnienia oraz pojęcia „kluczowe dla problemów omawianych na lekcjach historii i teraźniejszości” (w tym z historii i WOS-u z 4-8 klasy szkoły podstawowej).

Pozostałe treści mają za zadanie przedstawić uczniom szkół średnich dzieje świata i Polski z lat 1945- 1970. Jak zaznacza wydawnictwo – podręcznik ma być staranne uporządkowany pod względem każdego z omawianych zagadnień.

- Przejrzysta forma prezentowania materiału ułatwia odnajdywanie najważniej­szych treści, wpływa na lepszą naukę i efektywniejsze przyswajanie informacji - czytamy. - Kluczowe pojęcia rozpoczynające każdy temat - zestawienia pojęć omawianych na lekcji przybliżają zagadnienia, które uczeń pozna, a następnie w łatwy sposób odszuka, np. podczas powtórki materiału przed sprawdzianem.

3 plantacje marihuany zlikwidowane - 150 tysięcy działek nie trafi na rynek

Przypomnijmy, że autorowi pierwszego z podręczników – Wojciechowi Roszkowskiemu zarzucano przede wszystkim stronniczość, upolitycznienie, a także używanie argumentów nieopartych dowodami. W podręczniku brakować ma również słownika pojęć, tablicy z datami, nie ma też tekstów źródłowych z epoki. Tu piłeczkę odbija podręcznik wydawnictwa WSiP.

Według opisu – podręcznik zawierać ma bogate i różnorodne materiały źródłowe i ćwiczeniowe. Mają one pomóc „w kształtowaniu wszystkich wymaganych umiejętności”. Są to przede wszystkim: Ilustracje, mapy, schematy, dane statystyczne, teksty źródłowe wraz z poleceniami, bloki zadań po każdej lekcji w sekcji Pytania kluczowe i Zadania, a także infografiki, diagramy i zestawienia najważniejszych wydarzeń historycznych.

Te ostatnie mają być ułożone chronologicznie i przedstawiać mają nie tylko historyczne wydarzenia, ale i ważne procesy społeczne. Ze spisu podręczników umieszczonego na stronach szkół, wiemy już, że podręcznik na pewno wprowadzą dwa bydgoskie licea: I LO im. Cypriana Kamila Norwida i IV LO im. Kazimierza Wielkiego.

Według informacji z PAPu – 5 lipca do MEN wpłynął również wniosek o dopuszczenie do użytku podręcznika przygotowanego przez Wydawnictwo SOP Oświatowiec Toruń Sp. z o.o. Jego tytuł brzmi „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia”.