wybory

i

Autor: PAWEL DABROWSKI / SUPER EXPRESS

Wybory prezydenckie 2025

To sprawdzali Polacy w czasie ciszy wyborczej. Najpopularniejsze wyszukiwania w Google

2025-05-20 15:42

Słowo "liberalizacja" było jednym z najczęściej wpisywanych przez Polaków w wyszukiwarkę Google w czasie ciszy wyborczej - wynika z raportu Google Trends. Analiza wyszukań z 17 i 18 maja pokazuje, że Polacy pytali również m.in. o Karola Nawrockiego i o to, "jak wygląda karta do głosowania". Co jeszcze ciekawiło wyborców na ostatniej prostej przed głosowaniem?

Których kandydatów wyborcy najczęściej wyszukiwali w Google?

18,5 proc. wyszukiwań podczas ciszy wyborczej dotyczyło kandydata popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość. Na drugim miejscu znalazł się Rafał Trzaskowski (16,8 proc.), a na trzecim - Sławomir Mentzen (15,7 proc.). Kolejne miejsca zajęli Adrian Zandberg (11,3 proc.) i Grzegorz Braun (10,7 proc.).

Wzrost zainteresowania odnotowało także samo Prawo i Sprawiedliwość (51,3 proc.). Za nim znalazły się Konfederacja (30,4 proc.) i Koalicja Obywatelska (14,7 proc.).

Te tematy interesowały wyborców w czasie ciszy wyborczej

17 i 18 maja największy wzrost wyszukiwań (o 441 proc. w porównaniu do dni sprzed ogłoszenia ciszy wyborczej - 15 i 16 maja) związany był ze słowem "liberalizacja". Polacy szukali też informacji na temat konfliktu izraelsko-palestyńskiego (399 proc.) oraz samego głosowania (397 proc.). Wysokie zainteresowanie dotyczyło również kwestii antysemityzmu (216 proc.) oraz aborcji (161 proc.).

Polacy poszukiwali także informacji o procesie wyborczym. Wysokim zainteresowaniem cieszyły się pytania takie jak: "kiedy wyniki wyborów?", "kto wygra wybory 2025?" oraz "kiedy koniec ciszy wyborczej?". Często wyszukiwano także pytania o zasady głosowania, takie jak "jak głosować?", "gdzie głosować?" oraz "jak wygląda karta do głosowania 2025?". Pytano również o możliwość głosowania w innych miastach oraz przez internet ("czy można głosować przez internet?") i czy do lokalu wyborczego można pójść wyłącznie z aplikacją mObywatel.

Największe wzrosty zainteresowania tematami politycznymi w wyszukiwarce Google (17-18 maja 2025 w porównaniu z 15-16 maja 2025):

  • Liberalizacja - 441 proc. wzrostu wyszukiwań;
  • Konflikt izraelsko-palestyński - 399 proc.;
  • Głosowanie - 397 proc.;
  • Uspokojenie sytuacji międzynarodowej - 313 proc.;
  • Antysemityzm - 216 proc.;
  • Aborcja - 161 proc.;
  • Handel - 113 proc.;
  • Imigracja - 108 proc.;
  • Prawa LGBTQ - 86 proc.;
  • Uchodźcy - 73 proc.

Najczęściej wyszukiwani kandydaci (17-18 maja 2025):

  • Karol Nawrocki - 18,5 proc. udziału w wyszukiwaniach;
  • Rafał Trzaskowski - 16,8 proc.;
  • Sławomir Mentzen - 15,7 proc.;
  • Adrian Zandberg - 11,3 proc.;
  • Grzegorz Braun - 10,7 proc.;
  • Magdalena Biejat - 5,7 proc.;
  • Joanna Senyszyn - 5,6 proc.;
  • Krzysztof Stanowski - 5 proc.;
  • Szymon Hołownia - 4,6 proc.;
  • Marek Jakubiak - 2,5 proc.;
  • Marek Woch - 1,8 proc.;
  • Artur Bartoszewicz - 1,8 proc.

Ostatnie Pokolenie okupowało siedzibę sztabu Trzaskowskiego (19.05.2025) - zobacz zdjęcia:

Druga tura wyborów prezydenckich już 1 czerwca 2025 roku. Trzaskowski kontra Nawrocki