ZUZP do zamiany na system motywacyjny
Według informacji przekazanych przez PKP Cargo, zrzeczenie się przywilejów zawartych w ZUZP ma przynieść oszczędności porównywalne do tych, które zostałyby osiągnięte poprzez redukcję zatrudnienia. Zarząd zaznacza, że wypowiedzenie ZUZP nastąpiło w 2024 roku, a obecna umowa obowiązuje do połowy 2025 roku. W tym czasie wszystkie zawarte w niej prawa są nienaruszalne bez zgody związków zawodowych.
Nowa propozycja zakłada, że związki zawodowe zgodzą się na wcześniejsze odstąpienie od dotychczasowych zapisów układu i zastąpienie ich systemem motywacyjnym, który ma zostać wdrożony już w 2025 roku.
"To ma być alternatywa dla zwolnień" – mówi prezes PKP Cargo
Prezes spółki, Agnieszka Wasilewska-Semail, w oficjalnym komunikacie przyznała, że sytuacja finansowa firmy jest trudna i wymaga zdecydowanych działań. Dług PKP Cargo wynosi obecnie blisko 3 miliardy złotych.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadzone działania restrukturyzacyjne mają ogromny wpływ na naszych pracowników i ich rodziny, a także społeczności w miastach, gdzie Spółka jest obecna. Dlatego opracowaliśmy alternatywną propozycję zamiany zwolnień jakie zostały zaplanowane w ciągu kolejnych 12 miesięcy na program odstąpienia od przywilejów pracowniczych wynikających z ZUZP – powiedziała Wasilewska-Semail.
Spółka poinformowała, że Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy został wypowiedziany w 2024 r. i obowiązuje do połowy przyszłego roku. W konsekwencji - jak zaznaczyła - wszystkie prawa w nim zagwarantowane są w tym okresie nienaruszalne bez zgody związków zawodowych.
- Chcielibyśmy zachować pracę jak największej liczby pracowników, ale musimy też pamiętać, że Spółka ma do spłacenia prawie 3 mld zł. Musimy zaproponować wszystkim naszym wierzycielom akceptowalny harmonogram spłat. Wiemy, że będą to bardzo trudne rozmowy, ale wierzymy, że wykażą się oni zrozumieniem – podkreśliła Wasilewska-Semail.
Nowy system wynagradzania jeszcze przed 2026 rokiem
Według zarządu, odstąpienie od ZUZP nie tylko umożliwi uniknięcie redukcji kadry, ale też przyspieszy wdrożenie nowego modelu wynagradzania. Spółka przewiduje, że przyniesie on znaczący impuls do poprawy efektywności już w 2026 roku, co może stać się podstawą do odbudowy wyników finansowych w kolejnych latach.
PKP Cargo: kolejny etap restrukturyzacji
PKP Cargo od wielu miesięcy zmaga się z trudną sytuacją ekonomiczną. W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Wcześniej, w 2023 roku, firma przeprowadziła szeroko zakrojoną redukcję etatów, która objęła łącznie 3665 pracowników. Na początku czerwca 2025 roku poinformowano o kolejnych planowanych zwolnieniach grupowych: do 1041 osób w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku.
Dziś PKP Cargo zatrudnia około 10 tysięcy osób. Spółka działa na rynkach Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne, łączące transport kolejowy, samochodowy i morski. Jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Udział PKP S.A. w kapitale spółki wynosi 33,01 proc.
Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP