Kierowcy nie poradzili sobie z ekranem dotykowym
Rekrutacja kierowców ciężarówek z Tanzanii miała być odpowiedzią Kataru na rosnące zapotrzebowanie na pracowników spoza Azji Południowej. Dotąd katarski sektor transportowy opierał się głównie na Hindusach, ale ich rosnące oczekiwania finansowe i zwiększone zatrudnienie w Europie zmusiły katarskich pracodawców do poszukiwania alternatywy w Afryce. Wybór padł na Tanzanię, która na początku roku podpisała z Katarem porozumienie dotyczące zatrudnienia ponad 300 kierowców.
Wszyscy kandydaci przeszli szkolenia w państwowym instytucie w Dar es Salaam, jednak prawdziwe wyzwania czekały ich dopiero na miejscu. Katarskie firmy transportowe, dysponujące nowoczesną flotą Volvo Trucks z tabletami pokładowymi, automatycznymi skrzyniami biegów i zaawansowaną nawigacją, nie przewidziały skali problemu. Aż 75 kierowców nie potrafiło obsłużyć tych systemów i zostali uznani za niezdolnych do pracy.
Tanzański minister spraw zagranicznych nie krył zrozumienia dla decyzji katarskich pracodawców i podkreślił skalę wyzwania:– „Część kierowców nigdy nie widziała tak zaawansowanej technologii i ekrany dotykowe mogły przypominać im wyposażenie samolotu” – cytuje go „Business Insider”.
Polecany artykuł:
Tanzania reaguje: będzie nowa ciężarówka do szkoleń
Nieudana rekrutacja uświadomiła tanzańskim władzom, jak dużym problemem jest tzw. analfabetyzm cyfrowy.
– „Dla Tanzanii to bardzo istotna lekcja na przyszłość, pokazująca, że kraj musi walczyć z 'analfabetyzmem cyfrowym', czyli niezdolnością obsługi nowoczesnych urządzeń elektronicznych” – podkreślił przedstawiciel tanzańskiego rządu.
W odpowiedzi podjęto decyzję o zakupie nowoczesnej ciężarówki wyposażonej w zaawansowane technologie, która trafi do National Institute of Transport w celu rozszerzenia programu szkoleniowego. Dotychczas kursanci uczyli się na pojazdach wyeksploatowanych i technologicznie przestarzałych.
To działanie ma poprawić konkurencyjność tanzańskich kierowców na globalnym rynku. Choć Tanzania sprowadza coraz więcej ciężarówek z RPA, Wielkiej Brytanii i Chin, wciąż duża część floty to pojazdy z lat 80. i 90., użytkowane głównie lokalnie.
Technologia wyznacza granice zatrudnienia
Historia ta pokazuje, że cyfrowe kompetencje stają się kluczowe również w branżach, które dotąd polegały głównie na umiejętnościach manualnych. Transport drogowy przechodzi cyfrową transformację, a niedostosowanie do niej oznacza dziś realne straty – zarówno dla pracowników, jak i państw.
Dla Kataru to jasny sygnał, że sama licencja zawodowa nie wystarczy. Dla Tanzanii – konieczność modernizacji systemu edukacji zawodowej. Dla branży – przypomnienie, że nowoczesna technologia nie zna kompromisów.