Zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: internet / facebook.com/budzetobywatelskiwwarszawie

Jak zgłosić projekt do budżetu obywatelskiego? Porady, terminy

2023-01-20 9:01

Rozpoczęła się jubileuszowa, 10. edycja budżetu obywatelskiego. Na realizację pomysłów mieszkańców stołeczny Ratusz wyłoży ponad 100 mln zł. W artykule znajdziecie informacje o terminach zgłoszeń projektów oraz przydatne porady.

Budżet obywatelski w Warszawie

Rozpoczęła się 10. edycja budżetu obywatelskiego. Projekt do budżetu obywatelskiego może zgłosić każdy mieszkaniec Warszawy. Jak się do tego zabrać?

Autorzy projektów mają najczęściej trzy problemy. Pierwszy to określenie, do kogo należy teren, na którym miałby powstać projekt. Projekty mogą być realizowane tylko na terenach należących do Warszawy, o ile nie zostały komuś wynajęte lub na takich, które wprawdzie nie należą do Miasta, ale Warszawa nimi zarządza.

Jak sprawdzić czy w danym miejscu można zgłosić projekt?

Najprościej sprawdzić to na miejskiej stronie własności gruntów . Jeśli wybrany teren jest oznaczony na żółto, to znaczy, że należy do miasta i nie został oddany w użytkowanie wieczyste. Czyli projekt (raczej – o ile nie ma innych przesłanek wykluczających to miejsce) można tam realizować.

Na czerwono zaznaczone są tereny stanowiące własność Skarbu Państwa. Ale część z nich została oddana pod opiekę miastu, co umożliwia realizację projektów – musi to jednak dokładnie sprawdzić miejski urzędnik. Na mapie są jeszcze tereny zakreskowane – oddane komuś w użytkowanie wieczyste. To (raczej) wyklucza realizację projektu w tym miejscu.

Na jaką kwotę wycenić projekt z budżetu obywatelskiego?

Drugi problem, przed którym stają autorzy projektów, to określenie ich kosztów. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z koordynatorami budżetu obywatelskiego. Pełna lista koordynatorów – zarówno w dzielnicach, jak i w jednostkach miejskich – znajduje się w TUTAJ. Urzędnicy na podstawie kosztu podobnych projektów potrafią od ręki oszacować, jakie kwoty powinniśmy wpisać.

Można też samemu określić koszt projektów na stronie ile kosztuje miasto, link znajdziecie TUTAJ. Są na niej oszacowane w widełkach najpopularniejsze typy projektów z podziałem zieleń, sport i rekreację, kulturę i edukację, infrastrukturę drogową, rowerową, małą architekturę itp.

 Jak zebrać podpisy do projektu?

Do zgłaszanego wniosku trzeba dołączyć listy poparcia. Dla projektów dzielnicowych – 20 mieszkanek/mieszkańców dzielnicy. Dla projektów ogólnomiejskich – 40 mieszkanek/mieszkańców Warszawy.

Oto trzy najlepsze sposoby na zebranie podpisów:

  • poprosić o wsparcie w grupach lokalnych w portalach społecznościowych,
  • poprosić znajomych,
  • wywiesić ogłoszenie na klatce schodowej bloku.

Lista musi zawierać imię i nazwisko osoby popierającej, jej adres zamieszkania oraz podpis. Najprościej, jeśli będzie to podpis własnoręczny – i spotkanie „w realu”. Ale można również uzyskać wsparcie przed internet. Osoba wspierająca może udzielić wsparcia dla projektu podpisem elektronicznym, autor projektu dopisuje wtedy jej dane do listy oraz dołącza plik .xml z elektronicznym podpisem.

Jak złożyć projekt do Budżetu obywatelskiego?

Merytoryczne wsparcie urzędników można też uzyskać podczas maratonów pisania projektów. Odbywają się one w wielu dzielnicach, konkretne terminy najlepiej sprawdzić na stronie dzielnicy, której dotyczy nasz projekt. Taki maraton to też świetna okazja do uzyskania podpisów popierających projekt – od autorów innych projektów.

Projekty można zgłaszać do 25 stycznia (środa). Można to zrobić przez internet – na stronie bo.um.warszawa.pl . Założenie konta i opisanie pomysłu zajmuje kilkanaście minut.

Można też dostarczyć formularz do urzędu – osobiście bądź listownie (ale dokument musi dotrzeć do urzędu najpóźniej 25 stycznia – decyduje data wpływu, nie data wysłania).

  • Projekty dzielnicowe składa się w urzędach dzielnic;
  • Projekty ogólnomiejskie w Centrum Komunikacji Społecznej, ul. Kruczkowskiego 2, 00-412 Warszawa.

Formularz zgłoszeniowy można otrzymać w urzędzie lub wydrukować z miejskiej strony budżetu obywatelskiego.

Harmonogram Budżetu obywatelskiego w Warszawie na rok 2024

Zgłaszanie: od 1 grudnia 2022 do 25 stycznia 2023. Ocena możliwości realizacji zgłoszonych pomysłów: od 26 stycznia do 31 maja 2023Głosowanie: od 15 czerwca do 30 czerwca 2023Wyniki: od 1 lipca do 13 lipca 2023Realizacje: od 2024