Cyber Monday 30.11. 2020: UOKiK ostrzega, jak nie dać się oszukać podczas zakupów

2020-11-30 16:10 STAN
Cyber Monday 2020: Jak nie dać się oszukać podczas Cyber Poniedziałku 30.11.2020?
Autor: pixabay.com, zdjęcie ilustracyjne Cyber Monday 2020: Jak nie dać się oszukać podczas Cyber Poniedziałku 30.11.2020?

Cyber Monday 30.11.2020 to kolejny dzień, zaraz po Black Friday, na który czekają wszyscy łowcy promocji! W sklepach można znaleźć prawdziwe perełki i to z dużymi zniżkami. Jednak niektóre sklepy nie są do końca uczciwie i stosują liczne triki, które pozwalają im na większe zyski. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed oszustami. Jak nie dać się oszukać podczas Cyber Monday 30 listopada?

Muzeum Neonów w Warszawie

Cyber Monday 2020: Jak nie dać się oszukać?

Cyber Monday 2020 już 30.11.2020. To prawdziwe święto wyprzedaży! I chociaż promocje rozpoczynają się już nawet kilka tygodni wcześniej, na największe okazje można liczyć w Black Friday, który przypadał 27 listopada i właśnie w Cyber Poniedziałek, który przypada na 30.11.2020. W tym roku zakupowe szaleństwo było znacznie ograniczone przez zamknięte galerie handlowe. Wciąż można jednak robić zakupy przez internet - na tym właśnie skupia się Cyber Monday.  Jak nie dać się oszukać? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał kilka wskazówek.

Czytaj także: Black Friday 2020 w Rossmannie! Co kupić nawet 75% taniej? Od kiedy do kiedy trwa?

Nadużycia związane z Cyber Monday: Zobacz galerię

- Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd, np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czytaj także: Ile Polacy wydadzą na świąteczne zakupy w 2020? To nie będzie radosne Boże Narodzenie?

Jak robić zakupy podczas Black Friday 2020?

  • Porównaj cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybierz sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym możesz ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna.
  • Sprawdź opinie o produkcie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony.
  • Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
  • Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów.
  • Sprawdź tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupuj, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
  • Zwróć uwagę na to kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą oraz kiedy były dodane.
  • Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – Twoje prawa są wówczas dużo mocniej chronione.

Czytaj także: Pogoda na Boże Narodzenie 2020: czy będzie śnieg na święta?

  • Zweryfikuj okres zwrotu, oferowany przez sprzedającego – co do zasady jest to 14 dni, jednak może on zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni. To ważny aspekt zwłaszcza, jeśli dokonujemy zakupu z myślą o zbliżających się świętach.
  • Płać kartą kredytową. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak. Żeby skorzystać z procedury chargeback złóż reklamację w banku, który wydał kartę kredytową.
  • Jeśli dokonujesz przelewu lub płatności natychmiastowej, dokładnie sprawdź czy nie zostałeś przeniesiony na fikcyjną stronę platformy płatności lub naszego banku.
  • Bądź szczególnie ostrożny przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier - mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Zwróć uwagę na kwestię płatności za tego typu usługi - często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
  • Pamiętaj, że dokonując zakupu na odległość, a takim jest zakup przez internet, masz prawo do 14 dniowego terminu zwrotu lub dłuższego, jeśli takowy zaoferował ci sprzedawca.
  • Pamiętaj również o Twoich pozostałych prawach, w tym wynikających z rękojmi. Przez2 lata w przypadku wystąpienia wady możesz żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy.

Więcej rad znajdziesz >>TUTAJ<<