Paszport

i

Autor: Urząd Wojewódzki Biura paszportowe wstrzymały pracę

W Toruniu i regionie nie wyrobisz paszportu! Biura paszportowe nie działają

2022-11-09 13:43

W Toruniu paszport wyrabia się w biurze paszportowym, które znajduje się przy ul. Moniuszki 15-21. Jeśli akurat przebywacie poza Toruniem to możliwość wyrobienia paszportu jest w każdym innym miejscu. Ostatnio jednak biura paszportowe wstrzymały działalność. Co jest przyczyną?

Biura paszportowe wstrzymały działalność

Biura paszportowe w Polsce zostały zamknięte 8 listopada 2022 roku ze względu na wdrożenie nowego systemu wynikającego z ustawy o paszportach. Działanie placówek ma być przywrócone 14 listopada w poniedziałek.

Biura paszportowe w kujawsko-pomorskim

W Toruniu urząd, a dokładnie Oddział Zamiejscowy Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy przestał obsługiwać sprawy paszportowe już 7 listopada o godzinie 12.00. Ma tak pozostać do 10 listopada. Podano jednak, że obsługa interesantów zostanie przywrócona dopiero 14 listopada. Nie wiemy zatem, z czego wynika różnica.

Punkty paszportowe w Bydgoszczy i Włocławku również zamknęły się wcześniej i powrócą do normalnego funkcjonowania w poniedziałek. W Inowrocławiu zaś i w Grudziądzu biura paszportowe zamknęły się już 4 listopada! W ich przypadku działalność zostanie wznowiono, jak w pozostałych przypadkach.

Jak wyrobić paszport?

Przed reformą paszportową wyrabianie paszportu zajmowało więcej czasu. Trzeba było zebrać wymagane dokumenty i złożyć je w danym biurze paszportowym. 

Niezbędne były:

  • Wniosek o paszport,
  • Zdjęcie do paszportu - sprawdź, jak powinno wyglądać,
  • Dowód osobisty,
  • Potwierdzenie uiszczenia opłaty paszportowej,
  • Dotychczasowy paszport (jeśli posiadamy).

Nowe zasady wyrabiania paszportu

Po reformie cały proces wyrabiania paszportu zostanie uproszczony i przyspieszony. Nie będzie trzeba wypełniać papierowych wniosków. Generować je będzie urzędnik, a my tylko podamy dane. Ponadto uruchomione też zostaną nowe e-usługi. To efekt wejścia w życie nowej ustawy o paszportach i utworzenia Rejestru Dokumentów Paszportowych. Po zmianach o odbiorze dokumentu powiadomieni zostaniemy przez SMS lub e-mail. Utratę paszportu też będzie można zgłosić przez internet oraz sprawdzić jego ważność. W tym celu będzie trzeba skorzystać z profilu zaufanego albo e-dowodu. W Polsce to rewolucja, gdyż w tej materii nic nie zmieniało się od 1989 roku. Teraz cała procedura będzie znacznie przyjemniejsza i mniej inwazyjna.