Zdjęcie ilustracyjne

i

Autor: Bing creator / Dall-E

Sztuczna inteligencja

Naukowcy nagrywali rozwój dziecka przez 1,5 roku. Tak nauczyli sztuczną inteligencję języka!

2024-02-05 20:51

Duże modele językowe, takie jak GPT OpenAI uczą się języków i tego, jak rozmawiać z ludźmi, analizując olbrzymie ilości danych. Naukowcy postanowili zbadać, jak dziecko uczy się mówić, by następnie spróbować zmienić sposób rozwijania chatbotów. Czy ten sposób nauki języka przez AI jest lepszy od analizy danych?

Naukowcy z New York University postanowili sprawdzić, czy sztuczna inteligencja może uczyć się słów, w podobny sposób jak robi to dziecko. Zdecydowali, że najlepszym rozwiązaniem będzie rejestrowanie tego, co maluch mówi i robi w ciągu dnia. W tym celu nagrywali poczynania malucha przez ponad 1,5 roku!

Sztuczna inteligencja nauczyła się języka oglądając dziecko!

Eksperyment z udziałem półrocznego dziecka trwał do jego drugiego roku życia, czyli do wieku, w którym większość dzieci zaczyna wypowiadać pierwsze słowa. Nie oznaczało to jednak, że kamera była zamontowana na głowie dziecka 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Naukowcy skupili się na nagrywaniu około jednego procenta wszystkich godzin czuwania dziecka. Zależało im na materiałach z zabaw, posiłków lub czytania. Zgromadzili w ten sposób 60 godzin materiału filmowego, który zawierał około 250 000 słów wypowiedzianych przez dziecko, wiele z nich wielokrotnie. Po przejrzeniu danych zebranych przez multimodalną sztuczną inteligencję naukowcy zaobserwowali, że ich model wytrenowany na podzbiorach danych pojedynczego dziecka jest w stanie uczyć się słów w codziennym środowisku. Sztuczna inteligencja była w stanie powiązać słowa z odniesieniami wizualnymi, które widziała za pomocą kamery umieszczonej na głowie dziecka, lub słowami dziecka z obiektami na świecie, do których się odnosiły.

Nasze wyniki pokazują, jak najnowsze postępy algorytmiczne w połączeniu z naturalistycznym doświadczeniem jednego dziecka mogą potencjalnie zmienić nasze rozumienie wczesnego przyswajania języka i pojęć – powiedział Wai Keen Vong, pracownik naukowy w Center for Data Science na Uniwersytecie Nowojorskim.

Jednak stworzony w ten sposób model sztucznej inteligencji nie był całkowicie doskonały. Na przykład mylił on słowo „ręka” z „piaskiem” (ang. hand, sand). Naukowcy sądzą, żę wynikało to głównie z tego, że to słowo pojawiało się głównie na nagraniach z pobytu dziecka na plaży.

Wykorzystując modele sztucznej inteligencji do badania rzeczywistych problemów z nauką języków, z którymi borykają się dzieci, możemy odnieść się do klasycznych debat na temat składników potrzebnych dzieciom do nauki słów – czy do prawidłowego działania potrzebne są im uprzedzenia związane z językiem, wrodzona wiedza, czy po prostu nauka skojarzeniowa. - powiedział Brenden Lake, adiunkt w Centrum Nauki o Danych i Wydziale Psychologii Uniwersytetu Nowojorskiego oraz główny autor artykułu. - Wygląda na to, że dzięki samej nauce możemy osiągnąć więcej, niż się powszechnie uważa – dodał.

Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie Science, a nagranie z tego eksperymentu zobaczycie poniżej.

e-Polska rewolucja cyfrowa. Sztuczna inteligencja i nowe technologie. Jaka czeka nas przyszłość
QUIZ Sprawdź, czy pamiętasz najsłynniejsze gry z lat 80. i 90.
Pytanie 1 z 11
Jak nazywa się brat Mario?