Podatki PIT

i

Autor: ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Pieniądze

Zwrot podatku za ulgę na dzieci 500 Plus. Komornik zabierze wszystko

Zwrot podatku z ulgi na dzieci w rozliczeniu PIT może być zablokowany w całości. I cały zwrot zamiast do podatnika trafi do komornika. Komornik może zabrać zwrot podatku z rozliczenia PIT - tak wynika z przepisów, które mówią o konsekwencjach zaległości w zapłacie np. za mandat czy podatki lokalne.

Czas rozliczenia podatków z fiskusem zbliża się nieubłaganie. Cieszą się te osoby, które liczą na zwrot nadpłaconego podatku PIT. Nic dziwnego, że chcą jak najszybciej dokonać rozliczenia i otrzymać nawet kilka tysięcy złotych w ramach zwrotu za ulgę na dzieci. Okazuje się, że mogą się nie doczekać. A to wszystko za sprawą przepisów dotyczących postępowań komorniczych. 

Wielu Polaków otrzymało w ubiegłym roku pismo od komornika sądowego z informacją o zajęciu nadpłaty z podatku. Dlatego logiczne jest pytanie, czy komornik może zająć zwrot podatku z ulgi na dziecko? Wiele osób uznaje, że są to pieniądze przeznaczone na dzieci.

Czy komornik może zabrać zwrot z podatku na dziecko?

Mamy niestety przykrą wiadomość do przekazania. W tym roku podatnicy, którym należy się zwrot podatku w związku z ulgą na dzieci, ale mają nieuregulowane długi i zajęcia komornicze, nie otrzymają pieniędzy. Zgodnie z prawem, zajęciu komorniczemu podlega cały zwrot podatku.

Mówi o tym wyraźnie artykuł 902 Kodeksu postępowania cywilnego. Według tego przepisu, zajęcie komornicze zwrotu podatku nie uwzględnia żadnej ulgi, w tym nawet ulgi na dzieci. A więc nawet, jeżeli otrzymywaliśmy w 2023 rok świadczenie 500 Plus, to rozliczając się z fiskusem, nie otrzymamy zwrotu nadpłaconego podatku. 

Art. 902. Zajęcie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku 

  • § 1. Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku obejmuje wszelkie wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku istniejące w chwili zajęcia oraz powstałe po zajęciu. Przepisu art. 896 zajęcie w egzekucji z wierzytelności § 2 nie stosuje się.
  • § 1(1). Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku skierowane do naczelnika urzędu skarbowego nie wywołuje skutku, jeżeli dotyczy dłużnika, który nie jest zaewidencjonowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników.
  • § 1(2). Zajęcie nadpłaty i zwrotu podatku skierowane do naczelnika urzędu skarbowego jest skuteczne wobec pozostałych naczelników urzędów skarbowych.
  • § 2. Dłużnik wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku zawiadamia sądowy organ egzekucyjny o braku swojej właściwości, jeżeli nie jest dłużnikiem wierzytelności. Zdania pierwszego nie stosuje się do naczelnika urzędu skarbowego.
  • § 2(1). Do zbiegu egzekucji do wierzytelności z tytułu zajęcia nadpłaty lub zwrotu podatku dochodzi z chwilą zaistnienia podstaw do zwrotu nadpłaty, lub zwrotu podatku. W takim przypadku dłużnik zajętej wierzytelności zawiadamia organy egzekucyjne o zbiegu egzekucji i o dacie dokonania uczestniczących w zbiegu zajęć, z jednoczesnym przekazaniem właściwemu organowi egzekucyjnemu środków pieniężnych. W przypadku zbiegu egzekucji przepisów art. 773 zbieg egzekucji sądowej i administracyjnej § 6 i 8 nie stosuje się.
  • § 2(2). Przepisów art. 773–7732 i art. 774 obowiązki sądowego organu egzekucyjnego przejmującego prowadzenie łącznie egzekucję sądową i administracyjną nie stosuje się, jeżeli dokonane zajęcie dotyczy wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości nie wyższej niż 100 zł. Dłużnik wierzytelności przekazuje środki pieniężne organowi egzekucyjnemu, który jako pierwszy dokonał zajęcia, a w razie niemożności ustalenia tego pierwszeństwa – organowi egzekucyjnemu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie.
  • § 2(3). Jeżeli po przekazaniu, o którym mowa w § 22, pozostały środki pieniężne, dłużnik wierzytelności przekazuje je, aż do całkowitego rozliczenia wierzytelności z tytułu nadpłaty lub zwrotu podatku, organowi egzekucyjnemu, który jako kolejny dokonał zajęcia nadpłaty i zwrotu podatku, a w razie niemożności ustalenia kolejności – organowi, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie.
  • § 3. Zawiadomienie o zajęciu nadpłaty i zwrotu podatku oraz inne związane z dokonanym zajęciem dokumenty doręcza się dłużnikowi zajętej wierzytelności przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej, w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 67 zawiadomienie o zajęciu prawa majątkowego § 2c ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Doręczenia pomiędzy komornikiem a naczelnikiem urzędu skarbowego dokonywane są za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
  • § 4. Nadwyżkę środków pieniężnych uzyskanych z tytułu zajęcia nadpłaty lub zwrotu podatku komornik zwraca bezpośrednio dłużnikowi.
  • (Dz.U.2021.0.1805 t.j. - Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego)

Co zrobić, żeby komornik nie zabrał ulgi na dziecko

Rodzice najczęściej rozliczają się wspólnie. W takiej sytuacji komornik ma prawo zająć całą ulgę na dziecko wynikającą ze wspólnego rozliczania podatku PIT. Jeśli jednak rodzice nie chcą, aby ulga na dziecko została zajęta, to powinni rozliczać się z fiskusem indywidualne. Gdy każdy z rodziców rozlicza się indywidualnie, komornik zajmie tylko zwrot podatku tego podatnika, który posiada zadłużenie. 

Tego nie wolno robić komornikowi

Sprawdź, czego nie może zająć komornik w galerii zdjęciowej