pixabay

i

Autor: fot. Pixabay

Uczniowie imielińskiej "Jedynki" biorą udział w zajęciach z arytmetyki mentalnej

2023-05-15 14:35

Arytmetyka mentalna to nowoczesna metoda szybkiego liczenia oraz system rozwoju inteligencji, zdolności umysłowych i twórczego potencjału. Jest ona oparta na nauce obliczeń ustnych, za pomocą japońskiego liczydełka Abakus.

W Szkole Podstawowej nr 1 w Imielinie uczniowie klas 1-3 obliczają duże, matematyczne sumy w pamięci i to w kilka sekund - to wszystko dzięki wprowadzonym zajęciom z arytmetyki mentalnej. Rozpisują działania bez pomocy kalkulatora, dzięki czemu zdobywają najlepsze miejsca w olimpiadach. Zajęcia z arytmetyki mentalnej odbywają się na specjalnej platformie z zastosowaniem japońskiego liczydełka Abakus.

- Metoda bardzo szybko się przyjęła w naszej szkole. Okazało się, że dzieci nie tylko lepiej się koncentrują, ale także potrafią logicznie myśleć, rozwijają swoją pamięć i spostrzegawczość. Co ważne, w arytmetyce mentalnej dzieci rozwijają swoje dwie półkule mózgowe, ponieważ liczą w wyobraźni. Najpierw robią to na liczydle, a następnie próbują sobie to liczydło wyobrazić w głowie (...) Dążymy do tego, by pod koniec zajęć zupełnie odrzucić liczydło i żeby dzieci wyobrażając sobie te koraliki, które przesuwają palcem wskazującym i kciukiem, potrafiły liczyć liczby dwucyfrowe, trzycyfrowe. To rzeczywiście się sprawdza  - tłumaczy Ewa Szkołut, nauczycielka w SP1 w Imielinie.

- Bardzo szybko się uczę, będę miała dzięki temu łatwiej w życiu. Mam dużo większą koncentracje i rozwijam swoją kreatywność (...) Uczę się już tą metodą dwa lata. Moje największe sukcesy są w olimpiadach. To 12. miejsce na świecie a 6. w Polsce - dodaje Maja z klasy IIA.

- Arytmetyka mentalna polega na liczeniu na liczydle i w głowie, na przesuwaniu odpowiednio koralików (...) Ja na razie liczę w ten sposób liczby dwucyfrowe (...) Polepszyła się moja koncentracja. W zeszłym roku w olimpiadzie ogólnopolskiej zdobyłem 3. miejsce - dodaje 9-letni Piotrek z klasy IIIB.

Co ważne, nauczyciele imielińskiej szkoły przeszli specjalne szkolenia, by móc wprowadzić tę metodę nauczania w klasach wczesnoszkolnych. Jak sami przyznają - dzieciom obliczanie w pamięci w wielu przypadkach zajmuje mniej czasu, niż osobom dorosłym... zdarza się, że uczeń przerośnie mistrza. Najważniejsze jest jednak to, że dzieci z przyjemnością biorą udział w tych zajęciach, a nauka poprzez zabawę skutkuje tak wysokimi osiągnięciami.