Tramwaj Katowice

i

Autor: Transport GZM / Facebook

Katowice

Sąd oddalił skargę ws. decyzji środowiskowej. Tramwaj na południe Katowic coraz bliżej

Prezydent Katowic Marcin Krupa pochwalił się sądowym sukcesem. We wtorek 7 maja WSA w Warszawie oddalił skargę organizacji ekologicznych na decyzję GDOŚ w sprawie tramwaju na południe Katowic. Wyrok jest nieprawomocny i stronom przysługuje odwołanie, ale władze miasta patrzą w przyszłość optymistycznie. Prace projektowe cały czas się toczą, równocześnie urzędnicy szykują się do złożenia wniosku o dofinansowanie.

Sąd rozstrzygnął spór o decyzję środowiskową ws. tramwaju

W lutym tego roku informowaliśmy, że decyzja środowiskowa dla tramwaju na południe Katowic została zaskarżona do WSA w Warszawie. Skargę złożyło Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze im. A. Czudka, które od lat występuje przeciwko inwestycji.

Wszystko jednak wskazuje na to, że starania ekologów poszły na marne. We wtorek 7 maja sąd w Warszawie oddalił ich skargę. Wyrok jest nieprawomocny, stronom przysługuje odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jednak władze Katowic patrzą w przyszłość optymistycznie.

Wczoraj (we wtorek – PAP) wygraliśmy w WSA w Warszawie (…). Jest jeszcze inna instancja, ale mamy pierwszy wynik tej, nie chciałbym tego tak nazwać, ale wojny, bo troszkę tak to wygląda, z organizacjami zielonymi – powiedział prezydent Krupa podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, cytowany przez PAP

Projekt techniczny linii tramwajowej będzie gotowy do końca 2024 roku

Na jakim etapie jest obecnie inwestycja? Jak przekazał portalowi "Eska" Dawid Kwiecień z Katowickiej Agencji Wydawniczej, prace projektowe cały czas trwają.

Po zakończeniu tego etapu jednostka odpowiadająca za dokumentację projektową wystąpi z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na budowę. Oczywiście staramy się o przyznanie dofinansowania ze środków UE. Trwa właśnie przygotowywanie dokumentacji do złożenia wniosku aplikacyjnego - informuje Kwiecień.

Więcej szczegółów ujawnił prezydent Katowic podczas EKG. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i inwestycji nie przedłuży odwołanie od wyroku sądu, projekt techniczny będzie gotowy do końca tego roku. Wówczas możliwe stanie się ogłoszenie przetargu na wykonawcę.

Przeszkody na drodze tramwaju na południe Katowic

O tramwaju na południe mówi się w Katowicach od prawie dekady. Umowa z wykonawcą na wykonanie dokumentacji projektowej linii tramwajowej została podpisana już w 2016 roku. Początkowo władze miasta liczyły, że pierwsze kursy wyruszą z Brynowa na Kostuchnę w 2020 roku.

Jednak inwestycja bardzo się opóźniła, na co wpłynęły m.in. protesty mieszkańców co do przebiegu linii i odwołania od decyzji środowiskowej RDOŚ złożone przez organizacje ekologiczne.

Sprawa utknęła w wyższej instancji na prawie trzy lata. Gdy w końcu w sierpniu zeszłego roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała ostateczną decyzję, miasto od razu zabrało się do prac projektowych.

Zgodnie z koncepcją, nowa linia tramwajowa osiągnie długość 5,2 km i poprowadzi od centrum przesiadkowego na Brynowie do planowanego centrum przesiadkowego w Kostuchnie. Na trasie znajdzie się 8 przystanków. Przejazd tramwajem na katowicki rynek ma zając 22-24 minuty. Szacowany koszt inwestycji to ponad 350 mln zł.

Nowa linia tramwajowa to podstawa nowego układu komunikacyjnego w Ochojcu

Podczas kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami samorządowymi prezydent Krupa podkreślał, że budowa tramwaju na południe to jedna z kluczowych inwestycji dla Katowic. Dlaczego kluczowa? Między innymi dlatego, że nowa linia tramwajowa stanowi główną oś nowego układu drogowego, który powstanie w dzielnicy Ochojec.

Przypomnijmy. W ramach programu Kolej Plus przebudowane w modelu bezkolizyjnym zostaną skrzyżowania na ulicach Szarych Szeregów-Kołodzieja-Prusa, Boya-Żeleńskiego i gen. Waltera-Jankego. W przypadku tej ostatniej torowisko kolejowe pozostanie na obecnym poziomie, a droga pobiegnie dołem. Co oznacza, że na ul. gen. Waltera-Jankego nie będzie wjazdu z Fabrycznej, Lechickiej i Odrodzenia.

By nie sparaliżować Ochojca, miasto chce odwrócić kierunek obsługi komunikacyjnej dzielnicy. Jedna z nowych dróg zostanie wybudowana po wschodnie stronie torów kolejowych. Rozpocznie swój bieg od ul. gen. Waltera-Jankego na wysokości parkingu przed sklepem E. Leclerc, otoczy teren tzw. apartamentów na wynajem i połączy się z ul. Fabryczną.

Druga droga ma pobiec wzdłuż nowej linii tramwajowej na południe Katowic. Będzie dwukierunkowa i w północnym odcinku połączy się z nowym układem drogowym przy Leclercu, a w południowym - z ul. Leśną.