Pofałdowana autostrada A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie będzie remontowana.

i

Autor: GDDKiA

Pofałdowana autostrada A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie będzie remontowana. Wybrano wykonawcę ekspertyzy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wybrano wykonawcę ekspertyzy autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie. Podejmie się on też opracowania programu naprawczego odcinka drogi, który jest od lat pofałdowany.

Wybrano wykonawcę ekspertyzy i programu naprawczego A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie

W sierpniu ubiegłego roku ogłoszono postępowanie przetargowe. Wpłynęły dwie oferty na przeprowadzenie ekspertyzy i programu naprawczego dla 16-kilometrowego odcinka autostrady oraz 300-metrowego odcinku drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice.

Firma Trakt z Katowic zaoferowała wykonanie zamówienia za 9,9 mln zł, natomiast Mosty Katowice za kwotę 9,6 mln zł. Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 10,4 mln zł. GDDKIA wybrała właśnie wykonawcę ekspertyzy i programu naprawczego dla A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie. 

- Najkorzystniejszą ofertę złożyło biuro projektowe TRAKT z Katowic. Uzyskało maksymalną punktację w kryterium doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, co przeważyło o wyborze nieco droższej oferty. Jeżeli do 9 stycznia 2023 r. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, to umowę podpiszemy jeszcze w styczniu.

- informuje GDDKiA.

Zakończenie prac projektowych ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku. To natomiast umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonanie robót w 2024 z planowanym terminem rozpoczęcia realizacji robót naprawczych na początku 2025 roku.

Przypomnijmy, że budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku. Kierowcy z nowej trasy mogli zacząć korzystać od czerwca 2012 roku.

Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. Pomimo podjętych działań - powstawały kolejne. Kierowcy narzekają i nie mogą powiedzieć, że tą częścią A1 podróżuje się w komfortowych warunkach. Obowiązują tu ograniczenia prędkości od 80 do 100 km/h.

W 2022 roku GDDKiA przeprowadziła działania rozpoznawcze. Wykonano ponad 50 odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzana była ponadto szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Zrobione zostały wykopy odkrywkowe (pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji).

Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie opracowania technicznego remontu nawierzchni.