Autobusy na wodór

i

Autor: Unsplash.com

"Polsatobusy" na Śląsku

GZM kupuje za 120 mln zł 20 „polsatobusów”. Będą napędzane wodorem

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybiera dostawcę 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych w prawie opcji. Najtańszą z trzech ofert złożył producent PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Pierwsze pojazdy powinny zostać dostarczone na początku 2024 r.

W grudniu 2022 r. GZM ogłosiła postępowanie w sprawie zakupu autobusów napędzanych wodorem o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Autobusy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących

Jak przekazuje PAP powołując się na platformę zamówień publicznych GZM, w przetargu, którego budżet określono na 116,5 mln zł (w tym na prawo opcji 38,8 mln zł), oferty w ostatnich dniach złożyło trzech wykonawców:

Solaris zaproponował łączną cenę 129,9 mln zł,

PAK-PCE 120,4 mln zł,

Arthur Bus 149,7 mln zł.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, termin dostarczenia 20 pojazdów (zamówienie podstawowe) to połowa 2024 r. Pierwsze z autobusów powinny być dostarczone w lutym 2024 r.

Co wspólnego ma spółka PAK-PCE z Polsatem? Spółka Zygmunta Solorza Cyfrowy Polsat przejęła większość aktywów w spółce ZE PAK stając się współwłaścicielem.

Autobusy na wodór w Katowicach, Tychach i w Świerklańcu

Pojazdy mają być użyczone samorządowym Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii:

  • AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko),
  • M10 (trasa Katowice – Tychy),
  • M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).

Zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł uzyskanej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.

W drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał także samorząd Rybnika. Rybnik zamówił już swoje pojazdy: pierwsze z zamówionych za 66,1 mln zł autobusów producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy mają wyjechać na ulice miasta jesienią 2023 r.

Ponadto w drugim naborze „Zielonego transportu publicznego” GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł.

W marcu GZM ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które ma być wykorzystywane w transporcie autobusowym. Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa; w prawie opcji założono zwiększenie tej ilości jeszcze do 880 ton.

Zamówienie podstawowe ma być realizowane przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych, a paliwo ma trafić do PKM-ów w Katowicach, Tychach i Świerklańcu. Prawo opcji, prócz dodatkowego wolumenu paliwa, zakłada wydłużenie dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata.

W przypadku przedsiębiorstw w Tychach oraz w Świerklańcu zamówienie obejmuje wyłącznie dostawy paliwa wodorowego – te spółki wybudują bowiem własne stacje tankowania wodorem. 1 marca 2023 r. podpisały one umowy dofinansowania na ponad 10 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do realizacji tych inwestycji.

W przypadku PKM Katowice przyszły dostawca powinien udostępnić własną stację tankowania wodorem na potrzeby taboru autobusów z ogniwami paliwowymi.