Izera

i

Autor: ElectroMobility Poland mat. pras.

Niepewna przyszłość Izery

Co z Izerą? Chiński partner polskiego elektryka na czarnej liście za wspieranie Rosji

Geely - chiński producent samochodów znalazł się na ukraińskiej czarnej liście przedsiębiorstw wspierających Rosję. Na nieszczęście Polski firma jest partnerem jednej z kluczowych rządowych inwestycji – elektrycznego samochodu Izera.

Firma Geely m.in. jest właścicielem producenta samochodów osobowych Volvo Cars, niedawno została wpisana przez Ukraińskie władze na czarną listę firm wspierających Rosję. W tym samym czasie w Szwecji, jak informuje Business Insider, wojsko i region miasta Goeteborg rozważają bojkot pojazdów marki Volvo.

Pośrednie wspieranie działań Rosji?

Samo wpisanie firmy Geely na ukraińską czarną listę wydaje się zaskakujące, ale mimo że chińska firma jest głównym partnerem w produkcji Izery, to fakt wspierania Rosji na razie niewiele znaczy dla przyszłości polskiego elektryka. Póki co pozostaje kwestia etyki.

Do wpisania głównego partnera Izery na listę odniosła się spółka ElectroMobility Poland.

Tej informacji nasza spółka nie komentuje. Przypomnę, że wybierając naszego partnera technicznego, który dostarczy nam platformę samochodu, kierowaliśmy się przede wszystkim jakością i dojrzałością technologii, którą pozyskujemy. Ważna była także dla nas perspektywa długofalowej współpracy i współdzielenia łańcucha dostaw – informuje cytowany przez portal wnp.pl Paweł Tomaszek, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w ElectroMobility Poland.

Ukraińska Narodowa Agencji ds. Zapobiegania Korupcji (NAZK) przekazała, że chiński koncern motoryzacyjny Geely "nadal sprzedaje samochody w Rosji i płaci tam podatki, sponsorując rosyjską machinę wojenną".

Jak cytuje Business Insider: "Kierownictwo firmy w żaden sposób nie potępiło agresywnej i niesprawiedliwej wojny Rosji z Ukrainą" — oświadczyła agencja NAZK na swojej stronie internetowej. Zdaniem ukraińskich urzędników "sprzedaż Geely w Rosji podwoiła się w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku w porównaniu z ubiegłym rokiem".

Współpracę z Geely Holding Group spółka ElectroMobility Poland ogłosiła w listopadzie 2022 r. To właśnie chiński dostawca miał być głównym partnerem produkcji polskiego elektryka. Na razie produkcja Izery zaplanowana jest na 2026 r. Jednak w miejscu przyszłej fabryki w Jaworznie, oprócz wycięcia drzew, niewiele się dzieje. Ostatecznie, jeśli polski elektryk wyjedzie z linii produkcyjnej, oznacza to, że samochód w głównej mierze zostanie wyprodukowany w Chinach.

ESKA Śląsk

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/